شماره تماس

09377999239

ورزش افتادگی پلک

ورزش افتادگی پلکdr-mkhansari

ورزش افتادگی پلک راهی برای پیشگیری و درمان افتادگی پلک

هرکدام از اعضای بدن برای کار ساخته شده اند و برای سلامتی بدن تمامی اعضا باید عملکرد صحیح و کاملی داشته باشند. پلک ها نیز یکی از اجزای مهم صورت هستند که برای حفظ سلامت چشم بسیار اهمیت دارند. پلک باعث می شود چشم ها دچار خشکی نشوند و در برابر آسیب های خارجی و داخلی در امان باشند. زمانی که می خوابیم و چشم هایمان را می بندیم این پلک ها هستند که با پخش کردن اشک در سراسر چشم باعث می شوند تا مرطوب باقی بمانند و دچار خشکی نشوند. زمانی را به یاد آورید که چیزی به سمت ما پرت می شود و به صورت ناخودآگاه چشم هایمان را می بندیم تا از آسیب به چشم ها جلوگیری شود.

فهرست مطالب

این عضو مهم و حیاتی نیز گاهی دچار اختلال شده و عضله ها و ماهیچه های آن که به بسته شدن و باز شدن سریع چشم کمک می کنند ضعیف شده و پوست پلک دچار افتادگی می شود. در صورتی که این افتادگی پلک باعث ایجاد حالت نامتقارن در چشم ها شود یک مشکل زیبایی محسوب می شود اما در مواردی که این افتادگی زیاد شود مشکلات بینایی نیز به همراه خواهد داشت که باید هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کنیم.
با توجه به اینکه ضعف ماهیچه های چشم منجر به ایجاد این عارضه شده است می توان با انجام ورزش های خاصی عضلات را تقویت کرد. در ادامه مطلب ورزش های خاصی را که برای درمان افتادگی پلک موثر هستند را معرفی می کنیم. اگر شما نیز دچار این عارضه شده اید یا می خواهید از بروز آن جلوگیری کنید تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ورزش افتادگی پلک-dr-mkhansari

دلایل افتادگی پلک

قبل از اینکه به ورزش های درمان کننده افتادگی پلک بپردازیم سعی می کنیم به صورت مختصر و مفید چند مورد از دلایلی که می تواند باعث بروز این مشکل می شود را نام ببریم.
افزایش سن یکی از عوامل شایع افتادگی پلک است که به دلیل کند شدن کلاژن سازی و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست ایجاد می شود.
مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان نیز اثراتی مانند پیری را بر بدن دارد و گردش خون در پوست به خصوص پلک ها را کاهش داده و حالت ارتجاعی پوست به مرور زمان کمتر می شود و به در نتیجه سبب افتادگی پلک می شود.
ژنتیک یکی دیگر از مواردی است که می تواند عامل بروز این مشکل باشد. ممکن است فرد به صورت مادرزادی این مشکل را داشته باشد.
مشکلات عصبی و بیماری هایی که موجب اختلالات عصبی می شوند نیز ممکن است موجب بروز افتادگی پلک شوند که با عنوان افتادگی پلک عصبی از آن یاد می شود. در صورت وجود بیماری باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

درمان افتادگی پلک با ورزش

دلایل مختلفی در ایجاد افتادگی پلک موثر هستند و همچنین روش هایی درمانی مختلفی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد. روش های درمانی مختلف با توجه به دلیل ایجاد این عارضه باید انتخاب شوند. زمانی که علت افتادگی پلک خستگی، کم خوابی و افزایش سن و دیگر مشکلات این چنینی باشد ورزش می تواند در پیشگیری از بروز افتادگی پلک و یا درمان آن موثر باشد؛ اما نکته ای که باید توجه کنید این است که زمانی که بیماری های عصبی و پتوز علت بروز این عارضه باشند دیگر ورزش راه درمانی موثری نخواهد بود و حتی ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند. 

در این موارد بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه شود و راه درمانی موثر به توصیه پزشک انتخاب شود.
اگر اخیرا احساس می کنید چشمان تان به دلیل خستگی و کم خوابی دچار افتادگی پلک شده اند ورزش هایی که در ادامه معرفی می کنیم را انجام دهید تا از بروز این عارضه پیشگیری کرده و تا حدودی به رفع آن نیز کمک کنید.

پلک زدن یکی از ورزش های موثر در پیشگیری این عارضه است. این ورزش باید به این صورت انجام شود که ابتدا حدودا یک دقیقه به سرعت پلک بزنید و سپس سعی کنید پلک را منقبض کنید و بعد از مکث کوتاهی حدود یک دقیقه به آرامی پلک بزنید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید.

ماساژ دادن پلک ها نیز یکی از راه های موثری است که برای پیشگیری و درمان این عارضه پیشنهاد می شود. با ماساژ منظم و اصولی پلک ها به آرامی گرم تر و انعطاف پذیرتر می شوند که باعث می شود گردش خون در پلک ها افزایش پیدا کند که در درمان این عارضه کمک کننده است. می توانید قبل از انجام ورزش های مخصوص با استفاده از ماساژ و گرم کردن پلک ها را آماده کنید.

راه دیگری که در از بین بردن عارضه افتادگی پلک موثر است تحریک عضله های پلک است؛ به این صورت که با دست یا با استفاده از دستگاه های بی خطری که برای چشم مضر نباشند مانند یک مسواک برقی عضلات را تحریک کنید. سعی کنید روزی یک یا دو بار این کار را تکرار کنید.

عضلات پلک نیز مانند دیگر عضلات بدن با تمرین های مقاومتی تحت تاثیر قرار می گیرند. برای تمرین مقاومتی پلک باید چیزی شبیه وزنه برداری را برای پلک ها ایجاد کنید؛ به این صورت که انگشتان خود را به آرامی بر روی پلک قرار داده و چشمان خود را باز و بسته کنید. چرخاندن سریع چشم به اطراف و چشمک زدن های متوالی نیز چنین اثری را خواهد داشت.

لیفت ابرو با دست می تواند ورزش موثری در درمان این عارضه باشد. برای تمرین لیفت ابرو سعی کنید زیر ابروها را به سمت بالا فشار دهید و سعی کنید چشم را در این حالت ببندید. روزی سه مرتبه و در هر مرتبه ۱۰ بار باز و بستن چشم را تمرین کنید.

کشش پلک نیز یک ورزش موثر است که علاوه بر درمان این عارضه به رفع حالت خستگی چشم نیز می تواند کمک کند. ابرو را به سمت بالا فشار داده و سعی کنید چشم ها را ببندید. در هر مرتبه ۱۰ ثانیه پلک ها را تحت کشش قرار دهید. هرچقدر بتوانید در طول روز این حرکت را تکرار کنید برای شما سودمند خواهد بود.

ورزش های یوگای چشم برای حفظ سلامت چشم ها در نظر گرفته شده اند و به این دلیل که پلک ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد برای درمان افتادگی پلک می تواند موثر باشد. برخی از تمرین های یوگا برای چشم خیره شدن به یک نقطه خاص است تا زمانی که آب از چشمان سرازیر شود. روش دیگر قرار دادن سر در وضعیت ثابت و نگاه خیره به سمت چپ و سپس جلو و در نهایت سمت راست است.

در صورتی که افتادگی پلک تنها در یکی از چشم ها ایجاد شده باشد باید پلک ضعیف شده تقویت کرد. پوشاندن چشم سالم برای تقویت چشم آسیب دیده راه حل مناسبی است. زیرا در حالت عادی از چشم سالم تر بیشتر از دیگری استفاده می شود.

در این مطلب سعی کردیم برخی از ورزش های موثر برای پیشگیری و درمان عارضه افتادگی چشم را معرفی کنیم؛ اما سوال اینجاست که آیا همیشه ورزش برای درمان افتادگی پلک موثر است؟

با توجه به میزان افتادگی پلک ورزش و راه های درمانی مختلفی باید به کار گرفته شود. در بیشتر موارد ورزش برای پیشگیری از افتادگی پلک می تواند تاثیرگذار باشد و موارد بسیار خفیف را درمان کند. در صورتی که اثر درمانی نیز داشته باشد باید مدت زمان طولانی را سپری کرد تا نتیجه دلخواه گرفته شود. همانطور که اشاره شد ابتدا باید علت افتادگی پلک مشخص شود. در صورتی که افتادگی در اثر بیماری خاصی باشد ممکن است وضعیت آن را وخیم تر کند.

پیشنهاد ما این است که ابتدا به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. پزشک ابتدا علل ایجاد این عارضه را به صورت دقیق بررسی کرده و در صورت نیاز شما را به پزشک مربوطه ارجاع می دهد تا بیماری اصلی که موجب ایجاد این عارضه شده است را پیدا کند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد وضعیت افتادگی پلک به حالت پایداری رسیده است روش موثری را برای درمان آن پیشنهاد می دهد. به گفته دکتر خوانساری که یکی از پزشکان با تجربه و متخصص در این زمینه است، بهترین روش درمان افتادگی پلک جراحی بلفاروپلاستی است که روشی موثر و قطعی و کم عارضه است.

«سوالات متداول ورزش افتادگی پلک»

زمانی که علت افتادگی پلک خستگی، کم خوابی و افزایش سن و دیگر مشکلات این چنینی باشد ورزش می تواند در پیشگیری از بروز افتادگی پلک و یا درمان آن موثر باشد؛ اما نکته ای که باید توجه کنید این است که زمانی که بیماری های عصبی و پتوز علت بروز این عارضه باشند دیگر ورزش راه درمانی موثری نخواهد بود و حتی ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند. 

پلک زدن – ماساژ دادن پلک ها – تحریک عضله های پلک و…

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره