عفونت چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

عفونت چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

عفونت چشم بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی یک عارضه جانبی نادر است. میزان عفونت بعد از بلفاروپلاستی حدود 0.04 درصد است. عفونت های اطراف چشم به دو دسته سلولیت پره سپتال و سلولیت اربیت تقسیم می شوند. سلولیت پره سپتال نوعی عفونت بعد از بلفاروپلاستی است که به ناحیه پوست و بافت زیر پوست قدام سپتوم و کره چشم محدود می شود.

در بیماران مبتلا به سلولیت پره سپتال، پلک ها گرم، متورم، قرمز و دردناک هستند. آبسه بخیه ای شکل خفیف سلولیت پره سپتال است. اگر هر یک از علائم و نشانه های بالا به درمان آنتی بیوتیکی خوراکی معمولی پاسخ خوبی نداد، باید با جراح و چشم پزشک مشورت شود.

سلولیت اربیت، نوعی عفونت بعد از بلفاروپلاستی، که در آن عفونت به سد سپتوم چشم نفوذ می کند. در مقایسه با سلولیت پره سپتال، بیماران مبتلا به سلولیت اربیت، پروپتوز چشم و محدودیت حرکت چشم و درد بیشتری دارند. کاهش دید یکی از علائمی است که نشان دهنده پیشرفت بیماری و عفونت به سمت سلولیت اربیت می باشد.

به طور معمول، عفونت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی قابل درمان هستند و با رعایت دستورالعمل های زیر، بزودی برطرف می شوند:

در مرحله اول، مصرف آنتیک بیوتیک های خوراکی برای درمان عفونت های احتمالی چشم بعد از جراحی پلک، توصیه می شود. بیماران مبتلا به عفونت پس از بلفاروپلاستی معمولاً در 24 تا 36 ساعت اول تا حدی بهبود می یابند. اگر بهبود مطلوب در بازه زمانی مورد نظر حاصل نشد، باید درمان سلولیت اربیت را در نظر گرفت.

در این بیماران، درمان باید در اسرع وقت آغاز شود تا از عوارض خطرناک مرتبط با سلولیت اربیت جلوگیری شود. بیماران مبتلا به سلولیت اربیت نیاز به مشاوره با چشم پزشک، متخصص بیماری های عفونی و متخصص مغز و اعصاب دارند.

بیماران مبتلا به سلولیت اربیت باید در بیمارستان ها بستری شوند و سی تی اسکن انجام دهند. در این بیماران آنتی بیوتیک وریدی به سرعت شروع می شود.

لازم به ذکر است که در صورت نیاز به مداخله جدی تر، باید به جراح و متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک و جراحی کره چشم مراجعه کنید.

در برخی شرایط خاص حضور متخصص گوش و حلق و بینی و فک و صورت به همراه فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم و مردمک ضروری است. در صورت بروز عوارض سلولیت اربیت از جمله آبسه چشم، جراحی برای برداشتن آبسه باید انجام شود.

خارش چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

خارش چشم بعد از بلفاروپلاستی به دلیل ترمیم و جوش خوردن برش ها رخ می دهد و بخشی از روند بهبودی و ریکاوری در طول دوره مراقبت پس از بلفاروپلاستی است. اکیدا توصیه می شود هر زمان که روی پلک خود خارش داشتید از دست زدن و ماساژ دادن خودداری کنید و از خاراندن چشم بپرهیزید. این خارش قابل تحمل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. برای کمک به حل این مشکل از قطره ها و پمادهای تجویزی چشم استفاده کنید.

دوره نقاهت برای همه افراد یکسان نیست زیرا شرایط جسمانی، نوع جراحی، بافت پوست و تکنیک های مورد استفاده برای همه افراد مشابه نیست. اما به طور کلی، پس از 7 تا 14 روز استراحت، اکثر افراد بهبودی مورد نیاز خود را دریافت می کنند و می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند‌.

سوزش چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

استفاده به موقع و همه جانبه از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط جراح پلاستیک ضروری است. اگر درد یا سوزش چشم دارید فقط باید از دارو های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید، استفاده از آسپرین برای افراد توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش خونریزی می شود. توصیه می شود به مدت یک هفته از آرایش خودداری شود زیرا احتمال سوزش چشم در برش ها به دلیل استفاده از محصولات آرایشی استفاده شده، وجود دارد (بهتر است تا زمان بهبودی کامل، صبر کنید و از استفاده از موارد آرایشی خودداری نمایید).

هنگام بیرون رفتن از کرم های ضد آفتاب با spf مناسب استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که از عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها و بخیه های جراحی استفاده نمایید.

توجه کنید که در هنگام چکاندن قطره در چشم خود باید نوک قطره با چشم شما برخورد نکند زیرا موجب عفونت و حتی سوزش در چشم شما می شود. باید قبل از چکاندن قطره در چشم دستان خود را با آب و صابون بشویید.

شستن صورت بعد از جراحی بلفاروپلاستی

عمل زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی مانند هر جراحی دیگری دوره نقاهت بعد از عمل دارد. مراقبت های پس از جراحی علاوه بر کمک به فرد برای داشتن دوره بهبودی بهتر پس از جراحی پلک، می تواند عوارض ناشی از جراحی را نیز کاهش دهد. یکی از مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی پلک، رعایت شست و شو مناسب به منظور جلوگیری از عفونت و همچنین بهبود هر چه سریع تر پلک ها می باشد.

پس از جراحی (معمولا از روز دوم به بعد) شست و شوی بدن (از گردن به پایین) مشکلی ندارد. اما تا زمانی که جراح به شما اجازه ندهد، باید از دوش گرفتن به طور کامل خودداری کنید. معمولا این دوره دو روز طول می کشد. بعد از آن، می توانید به آرامی چشمان خود را با یک پارچه نرم و کاملا تمیز و پاکیزه پاک کنید. هنگامی که پزشک شما تشخیص داد که دوش گرفتن بی خطر است، بهتر است از یک شوینده ملایم و غیر تحریک کننده مانند شامپو بچه برای شست و شو مو ها و صورت خود استفاده کنید. مراقب باشید تا چهار هفته از مواد آرایشی در محل جراحی استفاده نکنید.

خشکی چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

یکی از عوارض  بلفاروپلاستی پلک، خشکی شدید و دردناک در ناحیه چشم می باشد که به خصوص برای افرادی که جراحی بلفاروپلاستی پلک بالایی انجام می دهند، رخ می دهد. علائم خشکی چشم پس از بلفاروپلاستی شامل سوزش و التهاب چشم، احساس جسم خارجی، قرمزی ملتحمه و تاری دید است.

این علائم ممکن است در افراد مبتلا به خشکی چشم شدیدتر باشد. همچنین از علل خشکی چشم پس از بلفاروپلاستی می توان به کاهش تولید اشک، حجم ناپایدار اشک، نقص و ناهنجاری در هر قسمت از اشک مانند آب، موسین و چربی اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی می تواند ناشی از عواملی مانند باز نگه داشتن طولانی مدت چشم، اختلالات پلک زدن و در موارد نادر آسیب غده اشکی باشد. همچنین بیمارانی که سابقه جراحی رفراکتیو به ویژه لیزیک دارند، ممکن است پس از بلفاروپلاستی پلک، مستعد خشکی چشم باشند.

برای جلوگیری از مشکلات خشکی چشم، برخی از جراحان و چشم پزشکان معتقدند  که حداقل 6 ماه بین جراحی رفراکتیو و بلفاروپلاستی فاصله باشد تا چشم بیمار دچار مشکل نشود. خشکی چشم پس از بلفاروپلاستی پلک ممکن است در افراد مسن شایع تر باشد زیرا آن ها بیشتر مستعد خشکی هستند.

از علل خشکی چشم در سالمندان پس از بلفاروپلاستی می توان به کاهش تولید اشک در سنین بالا، ضعیف شدن عضله  چشمی، اختلال در فلج  بلز، اختلالات بسته شدن پلک و نقص پلک پایین اشاره کرد. اساس درمان بیماران مبتلا به عارضه خشکی در چشم پس از جراحی بلفاروپلاستی پلک، معاینه دقیق این افراد توسط پزشک متخصص است تا علت اصلی خشکی چشم بیمار به طور دقیق، تشخیص داده شود و درمان های لازم انجام گیرد. معاینه دقیق، می تواند نقش مهمی در دستیابی به نتایج مطلوب داشته باشد.

قطره اشک مصنوعی های لوبریکانت یکی از راه حل های مفید و موثر برای مقابله با خشکی چشم پس از بلفاروپلاستی پلک است. علاوه بر این، بیماران با سابقه خشکی چشم قبل از جراحی بلفاروپلاستی باید در روز های اول پس از جراحی بلفاروپلاستی تحت درمان فشرده لوبریکانت ها قرار گیرند تا از عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

همچنین لازم به ذکر است که اگر استفاده از لوبریکانت های ساده برای بیماران مناسب نیست، باید از اقدامات دیگری مانند بستن مجرای اشکی پانکتوم، سیکلوسپورین موضعی برای رفع سندرم خشکی چشم در آن ها استفاده شود. از  دیگر کار هایی که بعد از جراحی بلفاروپلاستی برای درمان خشکی چشم انجام می شود، رفع عوامل اساسی مانند باز کردن چشم یا لاگوفتالموس و کشیدگی پلک است.

قرمزی چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

در حین جراحی بلفاروپلاستی، بافت پلک به دلیل تغییرات زیادی که در این ناحیه اعمال می شود، در معرض تحریکات زیادی قرار می گیرند. در نتیجه، تجربه درد، مانند قرمزی چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی، غیر معمول نیست. این درد ممکن است در موارد محدود طولانی مدت ادامه یابد و یا فقط زمانی که پلک می زنید، احساس شود. به هر حال، تجربه درد پس از عمل جراحی پلک، معمولاً به تدریج فروکش کرده و پس از چند روز از بین می رود.
قرمزی چشم در طول دوره نقاهت پس از جراحی بلفاروپلاستی، ممکن است رخ بدهد. این مسئله موقتی است و بزودی برطرف می شود. برای مرطوب نگه داشتن آن، پزشکان اغلب قطره های اشک مصنوعی را تجویز می کنند. به یاد داشته باشید که از مالیدن و خاراندن چشم خودداری کنید، زیرا این کار باعث تحریک شدن پوست دور چشم و تاخیر در بهبود آن می شود.
توصیه می شود، در ۳۰ روز اول بعد از عمل بلفاروپلاستی برای کاهش قرمزی چشم از قطره اشک مصنوعی برای شستشوی چشم استفاده کنید.

ورم صورت بعد از جراحی بلفاروپلاستی

یکی از شایع ترین عوارض جراحی پلک به خصوص در روز های اول بعد از عمل، تورم صورت، به خصوص در ناحیه چشم ها است. تورم صورت، باز و بسته کردن چشم ها یا پلک زدن را دشوار تر می کند. معمولا بهترین و موثرترین راهکاری که می توانید برای کاهش اثرات تورم در صورت داشته باشید، استفاده از کمپرسور سرد یا کیسه یخ است.

در چند روز اول پس از جراحی، بهتر است کمپرس یخ را در اطراف چشم قرار دهید تا به تدریج تورم کاهش یابد. این عارضه که در اثر تجمع مایع در چشم ایجاد می شود، باعث تورم و تحریک کره چشم می شود. در نظر داشته باشید که تورم سطح چشم و صورت معمولا موقتی است و پس از چند هفته از بین می رود. در صورتی که این وضعیت پایدار است و باعث ناراحتی فرد می شود، بهتر است به جراح، مراجعه کنید.

کبودی اطراف چشم یکی دیگر از عوارض های احتمالی این روش است که می تواند به ناحیه گونه ها و پیشانی نیز سرایت کند. پوست اطراف چشم متورم و ملتهب می شود و در این زمان نمی توان نتیجه عمل را مشاهده کرد. اگرچه طول مدت این تورم می تواند متفاوت باشد، اما اکثر افراد حداقل هفت تا ده روز پس از جراحی، ورم قابل توجهی را در صورت و ناحیه جراحی شده، تجربه می کنند. این عارضه به تدریج از بین می رود و موفقیت عمل به تدریج آشکار می شود.

قرمزی پلک بعد از جراحی بلفاروپلاستی

این پدیده که به دلایل مختلف می تواند بعد از جراحی بلفاروپلاستی  رخ دهد، باعث قرمزی پلک ها می شود. برای از بین بردن این عارضه، پزشکان، درمان های موضعی با پماد های خاص را توصیه می کنند. برای تسریع در روند بهبود این وضعیت، اکیدا توصیه می شود که پس از عمل حراجی پلک، به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

2 تا 3 روز پس از جراحی بلفاروپلاستی می توانید فعالیت های روزانه خود را شروع کنید، اما بهتر است تا دو هفته از فعالیت هایی که باعث افزایش جریان خون و ضربان قلب می شود، خودداری کنید. به این دلیل که احتمال افزایش قرمزی پلک و خونریزی از محل های بریده شده وجود دارد. این در حالی است که در هفته دوم بعد از عمل بلفاروپلاستی، پیاده روی سبک یا حرکات کششی مانعی ندارد، اما بهتر است در سایر فعالیت های ورزشی مراقب باشید.

سنگینی پلک بعد از جراحی بلفاروپلاستی

در روز های اول بعد از عمل به دلیل تغییرات چشم در حین عمل و همچنین تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی  پلک زدن و باز و بسته کردن چشم ها آسان نیست و این مسئله  ناراحت کننده ای است. اما این مشکل با کاهش التهاب و بهبود زخم های ناشی از جراحی قابل حل است.

در برخی موارد به خصوص جراحی پلک پایین، به دلیل ایجاد اختلال در حفره اشکی، سنگینی پلک و ریزش اشک ممکن است رخ دهد. اگرچه این عارضه، معمولاً به طور موقت بروز می کند اما اگر با عوارض جانبی دیگری همراه باشد یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید با پزشک مشورت کنید.

در صورت بروز عفونت چشم پس از جراحی بلفاروپلاستی حتما با جراح خود مشورت کنید.

«سوالات متداول عفونت چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی»

عفونت چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی یک عارضه جانبی نادر است. میزان عفونت بعد از بلفاروپلاستی حدود 0.04 درصد است. عفونت های اطراف چشم به دو دسته سلولیت پره سپتال و سلولیت اربیت تقسیم می شوند. سلولیت پره سپتال نوعی عفونت بعد از بلفاروپلاستی است که به ناحیه پوست و بافت زیر پوست قدام سپتوم و کره چشم محدود می شود.

خارش چشم بعد از بلفاروپلاستی به دلیل ترمیم و جوش خوردن برش ها رخ می دهد و بخشی از روند بهبودی و ریکاوری در طول دوره مراقبت است. اکیدا توصیه می شود هر زمان که روی پلک خود خارش داشتید از دست زدن و ماساژ دادن خودداری کنید و از خاراندن چشم بپرهیزید. این خارش قابل تحمل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. برای کمک به حل این مشکل از قطره ها و پمادهای تجویزی چشم استفاده کنید.