شماره تماس

09377999239

عمل چشم چند نوع است؟

عمل چشم چند نوع است؟-dr-mkhansari

عمل چشم چند نوع است؟




همان اندازه که چشم ها زیبا هستند و در تماشای زیبایی های پیرامون، مفید واقع می شوند، به همان اندازه نیز نیاز مراقبت دارند. بسیاری از عوامل تهدید کننده و برخی بیماری ها وجود دارند که چشم ها را در معرض آسیب جدی قرار می دهند.

گاهی برای درمان بیماری های چشمی و گاهی نیز به منظور زیباتر دیده شدن چشم ها، نیاز به جراحی چشم داریم. از این رو، در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که عمل چشم چند نوع است و هریک از روش ها چه مزایا و معایبی دارند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آشنایی با انواع عمل چشم

مشکلات بسیار متعددی وجود دارند که باعث کاهش دید افراد و ضعف بینایی آنها می شوند که از جمله این مشکلات می توان به دور بینی، آستیگماتیسم، نزدیک بینی و پیری چشم اشاره نمود. بروز هر کدام از این مشکلات سبب کاهش دید افراد می شود. 

معمولا برای برطرف نمودن این مشکلات چشمی از عینک استفاده می شود. از آنجایی که استفاده مداوم از عینک برای برخی از افراد آزار دهنده است، به همین دلیل اکثر افراد اقدام به عمل جراحی می کنند. عمل های جراحی چشم بسیاری وجود دارند که در ادامه به انواع عمل چشم می پردازیم.

1) عمل لیزیک:

لیزیک چشم یکی از محبوب ترین روش های جراحی چشم است. این جراحی برای کسانی که از عینک یا لنز تماسی استفاده می کنند، بهترین نتایج را به همراه دارد. در این جراحی از لیزر برای برش سطح قرنیه استفاده می شود.

لیزیک برای اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می شود. زمانی که قرنیه چشم از حالت طبیعی خود تغییر می کند( به عنوان مثال زمانی که چشم بزرگ تر یا کوچک تر از حالت طبیعی دیده می شود) بینایی فرد مختل می گردد. لیزیک با تراشیدن قرنیه چشم،  قرنیه را ترمیم می کند.

2) عمل لازک:

جراحی لازک به عنوان یکی از روش های رفع عیوب انکساری چشم شناخته می شود. مزیت برتر این روش جراحی چشم نسبت به روش لیزر این است که باعث خشکی کمتر چشم می شود. اما متأسفانه بهبودی نسبت به لیزیک بیشتر طول می کشد. همچنین درد و ناراحتی بیشتری نسبت به لیزیک برای بیمار ایجاد می کند، اما نسبت به PRK درد کمتری احساس می شود.

این جراحی برای رفع مشکلات انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم به کار برده می شود. 

عمل چشم چند نوع است؟-dr-mkhansari

3) عمل چشم اپی لازک:

در راستای پرداختن به پرسش اصلی متن -عمل چشم چند نوع است-  بهتر است به عمل چشم اپی لازک اشاره داشته باشیم. عمل جراحی اپی لازک کاملا شبیه عمل جراحی لیزیک است. تنها تفاوتی که در عمل جراحی لیزیک و اپی لازک وجود دارد نوع فلپی می باشد که بر روی قرنیه ایجاد می شود.

فلپ ایجاد شده بر روی قرنیه در عمل جراحی لیزیک  نازک تر است و با تیغه بسیار تیزی بر روی قرنیه ایجاد می شود، در صورتی که در عمل جراحی اپی لازک این برش توسط یک تیغه ی پلاستیکی نازک شکل می گیرد. 

4) عمل PRK:

کراتکتومی فوتورفرکتیو یا PRK یک دیگر از روش های جراحی چشم است که با هدف افزایش سطح بینایی افراد انجام می گیرد.  این جراحی لیزر سرپایی می تواند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را اصلاح کند. حدود 80 درصد از بیماران پس از یک ماه بینایی کامل را به دست می آورند و 95 درصد از آنها پس از 3 ماه بهبود می یابند. در این جراحی چشم با استفاده از لیزر قرنیه را برش می دهند تا عیوب آن برطرف شود.

5) عمل فمتو:

فمتو لیزیک یکی دیگر از انواع جراحی های لیزر چشم است. Femto نسبت به PRK درد کمتری دارد و برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. در فمتو، غشا از چشم برداشته می شود، لیزر قرنیه را برش می دهد و سپس غشاء را در جای خود قرار می دهد. برش در Femto بسیار دقیق است.

6) جراحی اسمایل:

جراحی اسمایل یکی از جراحی هایی می باشد که به عنوان جایگزین لیزیک نیز از آن استفاده می شود. جراحی لیزیک و اسمایل در بسیاری از موارد مشابه به یکدیگر می باشند اما لازم به ذکر است که تفاوت هایی نیز در این دو عمل جراحی چشم دیده می شود. در عمل جراحی اسمایل برای برطرف سازی نقص قرنیه چشم، برشی لنز مانند در عدسی چشم ایجاد می شود. 

7) جراحی چشم ALK:

ALK یا کراتوپلاستی اتوماتیک معمولا برای افرادی توصیه می شوند که دچار مشکلات چشمی نه چندان جدی( مانند نزدیک بینی خفیف و یا دوربینی) هستند. در این عمل جراحی معمولا از بی حسی های موضعی استفاده می شود. 

جالب است بدانید که جراحی چشم کراتوپلاستی در کمتر از یک ساعت انجام می گیرد. در فرایند این جراحی غشاء( فلپ)از روی چشم برداشته می شود و پس از تراشیدن قرنیه، فلپ دوباره بر روی قرنیه قرار داده می شود.

8) عمل چشم RLE یا تبادل لنز چشمی:

تبادل لنز چشمی یا عمل RLE معمولا برای کسانی پیشنهاد می شود که بیش از از ۴۵ سال، سن دارند و دچار پیری چشم هستند. در این عمل جراحی یک لنز مصنوعی را جایگزین لنز طبیعی چشم می کنند و لنز طبیعی را از داخل چشم خارج می کنند. 

زمان لازم برای انجام این نوع جراحی معمولا ۳۰ دقیقه می باشد و جز آن دسته از عمل های چشمی راحت و ساده محسوب می شود‌. البته شما حدودا ۲ ساعت در مرکز درمانی باید تحت ریکاوری های لازم قرار بگیرید. این عمل جراحی تشابه زیادی به عمل آب مروراید( کاتاراکت) دارد.

9) کراتونومی آستیگماتیک یا AK:

مدت ها است که از عمل جراحی لیزیک به جای کراتونومی استفاده می شود، در این عمل جراحی برای برطرف کردن آستیگماتیسم  یک یا دو برش در قرنیه ایجاد می کنند. ایجاد این برش ها باعث ریلکس شدن قرنیه می شود و سبب می شود که قرنیه شکل گرد تری پیدا کند. استفاده از عینک و لنز پس از انجام این عمل جراحی برای افرادی که آسیگماتیک شدید دارند، معمولا لازم خواهد بود.

عمل چشم چند نوع است؟-dr-mkhansari

10) عمل آب مروارید چشم:

عمل کاتاراکت یا آب مروارید یکی دیگر از عمل های جراحی جهت درمان چشم می باشد. آب مروارید یکی از مشکلاتی است که منجر به کدری عدسی چشم می شود و بر اساس این مشکل دید فرد ضعیف می شود و کاهش می یابد. معمولا افرادی که دارای سن زیادی می باشند، بیشتر در معرض چنین مشکل چشمی قرار دارند زیرا بروز آب مروارید در چشم افراد پیر شایع تر می باشد. 

در این عمل جراحی یک عدسی مصنوعی را جایگزین لنز طبیعی می کنند و لنز کدر را از داخل چشم بیرون می آورند. انجام این عمل جراحی در اکثر مواقع موفقیت آمیز است و ناایج رضایت بخش حاصل می شود( می توان گفت انجام این عمل جراحی چشم تا  ۹۵٪ با موفقیت انجام می شود). پس جای نگرانی در جراحی آب مروارید چشم وجود ندارد.  

11) عمل پیوند قرنیه:

همانطور که می دانید، قرنیه  ناسالم و معیوب منجر به اختلال دید می شود و به نحوی سبب کاهش بینایی افراد می شود. قرنیه  ناسالم سبب التهاب در چشم و ضعف بینایی می شود. به همین دلیل فرد بیمار نیازمند یک قرنیه ی سالم می باشد که در صورت پیوند امکان پذیر خواهد بود. 

بر این اساس است که  عمل پیوند قرنیه جهت بهبود دید ضرورت می باید. در عمل پیوند قرنیه، قرنیه ناسالم چشم افراد با قرنیه  اهدایی جایگزین می شود و قرنیه ناسالم از داخل چشم خارج می شود. پیوند قرنیه نیز شامل دو روش می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

پیوند ضخامت قرنیه کامل: استفاده از این روش مناسب افرادی می باشد که آسیب های بسیار جدی به قرنیه چشم آنها وارد شده است. در این روش تمامی لایه های قرنیه پیوند زده می شوند.

پیوند ناکامل ضخامت قرنیه: استفاده از این روش مناسب افرادی است که آسیب های بسیار جزئی به قرنیه چشم آن ها وارد شده است.

12) عمل ناخنک چشم:

در پاسخ به این سوال که عمل چشم چند نوع است، باید به عمل ناخنک چشم هم، اشاره ای داشته باشیم. این عمل جراحی چشم هم در جهت زیبایی چشم و هم در جهت افزایش بینایی چشم مورد استفاده قرار می گیرد.  ناخنک چشم در صورتی رخ می دهد که بافت های پیوندی چشم بر اثر رشد بیش از حد، جلوی عنبیه را پوشش می دهند. در صورت بروز ناخنک، یک لایه ی سفید بر روی چشم قرار می گیرد. برای درمان این مشکل باید عمل جراحی انجام شود. 

عمل زیبایی چشم

علاوه بر عمل هایی که جهت بهبود وضعیت بینایی انجام می شود، عمل های دیگری نیز وجود دارند که صرفا جهت زیبایی چشم مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به بررسی این نوع عمل های جراحی می پردازیم.

1) جراحی زیبایی پلک چشم

پلک چشم افراد به دلایل مختلفی همچون پیری، ژنتیک و استرس دچار افتادگی می شوند. امروزه با استفاده از عمل های مختلف می توان افتادگی را برطرف کرد. از جمله روش هایی که برای رفع افتادگی پلک استفاده می شوند می توان به لیفت چشم با نخ، بلفاروپلاستی و لیفت چشم اشاره کرد.

2) جراحی پف زیر چشم

بروز پف زیر چشم دلایل مختلفی دارد که یکی از این موارد بیماری تیروئید می باشد. برای رفع پف زیر چشم می توان از عمل های جراحی زیبایی استفاده کرد. در حین عمل جراحی، چربی های اضافه برداشته می شود و بر این اساس پف زیر چشم از بین می رود. به این عمل, جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین می‌گویند.

عمل چشم چند نوع است؟-dr-mkhansari

3) عمل تغییر رنگ چشم

امروزه با استفاده از جراحی تغییر رنگ چشم می توانید رنگ چشم های خود را تغییر دهید. لایه های عنبیه در چشم شما حاوی رنگدانه می باشند. در عمل تغییر رنگ چشم با ایجاد تغییراتی در رنگدانه های عنبیه چشم، رنگ آن تغییر پیدا می کند. البته نکته بسیار مهمی که در رابطه با این نوع عمل وجود دارد این است که انجام این عمل به شدت خطرناک می باشد و امکان نابینایی افراد در انجام این عمل بسیار بالا خواهد بود.

«سوالات متداول عمل چشم چند نوع است؟»

عمل لیزیک – عمل لازک – عمل چشم اپی لازک – عمل PRK – عمل فمتو – جراحی اسمایل – جراحی چشم ALK – عمل چشم RLE یا تبادل لنز چشمی – کراتونومی آستیگماتیک یا AK – عمل آب مروارید چشم – عمل پیوند قرنیه – عمل ناخنک چشم 

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره