روش های درمان پف چشم

درمان پف چشم

پف زیر چشم ها مشکل و عارضه ای است، که می تواند به علل مختلفی اتفاق بیافتد و بر روی شادابی و جذابیت چهره فرد تاثیر زیادی بگذارد. امروزه یکی رایج ترین روش ها برای از بین بردن این پف زیر چشم، انجام جراحی پلک است.
اما همان گونه که می دانید، انجام جراحی شاید برای همه جالب نباشد و به دنبال درمان پف زیر چشم بدون جراحی باشند. در این مطلب می خواهیم جدید ترین روش های درمان پف چشم را به شما معرفی کنیم.

پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم با نام علمی puffy eyes به سبب تجمع چربی یا مایع شل شده زیر چشم تشکیل می شود و سبب واضح بودن این تغییرات در صورت فرد، نازکی پوست زیر چشم شخص است.
به همین سبب، بروز پف زیر چشم و درمان نکردن آن می تواند سبب ایجاد تغییرات واضح و نمایان در چهره فرد و ایجاد حالت خستگی و خوابالودگی در صورت شده و فرد را از ظاهر جوان و زیبا خود دور نماید.

چه عواملی سبب پف زیر چشم ها می شود؟

علل زیادی می توانند سبب ایجاد پف زیر چشم شوند و ظاهر چشمان را خواب آلود، خسته و غمگین نشان بدهند. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بروز پف چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خواب بیش از اندازه و زیاد یا بیش از اندازه کم که سبب تجمع مایعات در اطراف چشم ها می شود.
  • سلولیت اطراف چشم ها ناشی از التهاب و عفونت پلک و پوست پیرامون آن
  • بیماری شاگاس به دلیل عفونت توسط حشره ای گرمسیری
  • اختلالات قلبی به صورت نارسایی قلبی
  • التهاب فولیکول یا فولیکولیت موی مژه
  • مصرف غذا های خیلی شور یا پر نمک
  • التهاب ملتحمه چشم یا کنژنکتیویت
  • مصرف بسیار نوشیدنی های الکلی
  • التهاب کلیه یا سندرم نفروتیک
  • التهاب های پوستی یا درماتیت
  • سینوزیت یا عفونت سینوس ها
  • پرکاری یا کم کاری تیروئید
  • استفاده زیاد از مواد آرایشی
  • تروما به کره چشم
  • کنسر های چشمی
  • آلرژی
  • گریه کردن زیاد
  • افزایش سن

همه مواردی که در بخش قبل ذکر شد، می توانند علت بروز پف زیر چشم باشند، با این حال بعضی از این موارد تاثیر بسیار بیشتری بر روی ابتلا به این عارضه دارد. در اینجا به توضیح شایع ترین علل بروز پف چشم پرداخته ایم:

اختلالات خواب

خوابیدن روی صورت و یا کم‌ خوابی سبب جمع شدن مایعات در ناحیه اطراف چشم می ‌شود.
تشک نامناسب، تغییرات هورمونی میانسالی، وقفه تنفسی (آپنه) در خواب، اختلالات خواب، مناسب نبودن خواب شبانه به دلایل شغلی، همه گیری می توانند سبب پف زیر چشم شوند.

روش های درمان پف چشم-dr-mkhansari

در این مواقع لازم است پوزیشن خوابیدن به نحوی باشد که شخص به پشت خوابیده و بالا تنه فرد بالاتر و بلندتر از سطح بدن باشد، استفاده از بالش مناسب زیر گردن و سر امکان خواب مناسب را فراهم می نمایند. همچنین 7-8 ساعت خواب منظم شبانه از پف زیر چشم ناشی از اختلالات خواب تا اندازه بسیاری جلوگیری می کند.

مصرف غذاهای شور

غذاهای سرشار از سدیم مانند فست فود، نودل، تنقلات شور، سوپ، شیرین کننده مصنوعی، لبنیات، غذا های فرآوری شده و نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا، در بروز پف چشم نقش مهمی دارند. مصرف بیش از حد لبنیات می ‌تواند منجر به بروز احتباس آب، نفخ، آلرژی، آکنه، پف کردن پلک، جوش و مشکلات دیگر شود.

روش های درمان پف چشم-dr-mkhansari

وقتی عضلات حمایت کننده پلک چشم ضعیف می شوند، چربی زیر چشم دچار بیرون زدگی می شود و پایین می افتد که در نتیجه آن، ایجاد پف زیر چشم اتفاق می افتد. از طرفی احتمال دارد عامل پف‌ کردگی چشم، تجمع آب باشد، که به علل مختلفی به ویژه مشکلات تیرویید و کلیه بروز پیدا می کند.

حساسیت یا آلرژی

آلرژن های مختلف از جمله حیوانات خانگی، ادویه جات، عطر ها، گرد و غبار، چسب های مژه و … می توانند قرمزی و التهاب و خارش پلک و به دنبال آن پف و تورم زیر چشم را ایجاد نمایند. بهترین روش برای جلوگیری از بروز پف زیر چشم به دلیل حساسیت، دوری نمودن از عوامل آلرژی زاست.

روش های درمان پف چشم

در مرحله اول بایستی عامل پف چشم مشخص شود و در صورت وجود علت زمینه ای از جمله مشکلات کلیوی، بیماری های تیروئید و مواردی که به آن ها اشاره شد، مناسب ترین و بهترین روش درمان این عارضه انتخاب شود.

اگر به دنبال راهی قطعی و دائمی برای درمان پفی که در زیر چشمتان به وجود آمده هستید، می توانید اقدام به عمل پف زیر چش یا عمل پف بالای چشم کنید. این عمل جراحی، عمل جراحی بسیار سبکی است که دارای کمترین عوارض است و رضایت کامل شما را به همراه دارد.

کرم‌ دور چشم

نقش این کرم ها برای پیشگیری از بروز پف چشم است و نتایج درمانی آن ها ضعیف است اما استفاده زیاد از کرم های حاوی کافئین به منقبض شدن عروق و کمتر شدن پف پلک کمک می نماید. همچنین ترکیبات حاوی ویتامین K و کوجیک اسید هم تا حدودی در شفاف نمودن زیر چشم تاثیر دارند.

ways to treat puffy eyes-dr-mkhansari

مزوتراپی زیر چشم

در صورتی که چربی اضافه زیر چشم وجود داشته باشد یا چروک و تیرگی خفیف باشد، مزوتراپی راهکار خوبی است. تعداد جلسات مورد نیاز جهت گرفتن پاسخ مناسب از مزوتراپی بر مبنای نتیجه حاصله متفاوت است ولی حداقل چهار جلسه و در فواصل 2 هفته تا ماهی یک بار قابل انجام است.
در این راه درمانی کوکتل مزو با کوچک کردن سلول چربی، افزایش گردش خون و کمک به کاهش رنگدانه های پوستی اعمال اثر می نماید.

آر اف فرکشنال زیر چشم

دستگاه فرکشنال آراف، باعث کلاژن ‌سازی در پوست می شود و رنگ، حالت استحکام، چروک و ظاهر پوست را بهبود می بخشد؛ در نتیجه فرد شاهد بهبود و کاهش تیرگی ورم چشم خواهد بود. این درمان سبب کاهش شلی و افتادگی پوست چشم می ‌شود.

آر اف فرکشنال چشم سبب جوانسازی این بخش از صورت فرد می شود و تاثیر آن چندین ماه ماندگاری دارد. همچنین بعد از جراحی و برداشتن چربی اضافی زیر چشم، می‌ شود به وسیله آر اف فرکشنال سطح پوست را هموار و سفت ‌تر کرد. این روش سبب می ‌شود که پوست به آسانی جمع شود و پف زیر چشم کاهش یابد یا از بین برود.

با این روش نمی ‌توان پف زیر چشم را به صورت کامل از بین برد اما اگر درمان به درستی صورت بگیرد، جهت موارد پف خفیف، این اقدام با جمع نمودن پوست باعث بهبود کلی ظاهر گونه و پلک می شود. این روش جای عمل را نمی‌ گیرد اما هنگامی که به درستی انجام شود سبب بهتر شدن وضعیت زیر چشم ‌ها می شود.

اندولیفت دور چشم

دستگاه اندولیفت از لیزر استفاده می‌ کند. این پرتو لیزری، نوعی مادون قرمز است و طول موج آن اثر زیادی را روی چربی و آب ‌های بافت پوست دارد. هدف در اندولیفت ذوب نمودن چربی‌ های اضافی و در نتیجه سفت شدن پوست است.
از این روش هم در بهبود پف و جوانسازی چشم استفاده می شود و مزیت آن کم تهاجمی بودن است و بدون بیهوشی انجام می شود.

در این مطلب در رابطه با روش های درمان پف چشم و انواع آن آشنا شدیم. هم چنین به علل مختلف و اصلی ایجاد پف زیر چشم پرداختیم. نکته مهمی که در درمان پف چشم اهمیت دارد، انتخاب مرکز و دکتر با تجربه و متخصص است، زیرا که در صورت انتخاب شخص بی تجربه، عوارض بسیاری در پی دارد.

«سوالات متداول روش های درمان پف چشم»

کرم‌ دور چشم – مزوتراپی زیر چشم – آر اف فرکشنال زیر چشم – اندولیفت دور چشم