شماره تماس

09377999239

مراقبت از چشم ها بعد از عمل زیبایی پلک

مراقبت از چشم ها بعد از عمل زیبایی پلک-dr-mkhansari

مراقبت از چشم ها بعد از عمل زیبایی پلک




جراحی پلک با توجه به این که نوعی جراحی زیبایی به حساب می آید، اما همانند دیگر جراحی ها، جراحی سخت و پیچیده ای نیست ولی چون با چشم مرتبط است از حساسیت های زیادی برخوردار است. این جراحی دوران نقاهت چندان طولانی ندارد اما به بیمار توصیه می شود که به مراقبت هایی که پزشک می گوید توجه زیادی داشته باشد تا این دوران را به آسانی و بدون ایجاد هیچ عارضه ای بگذراند.

در ابتدا لازم است اشاره کنیم که فعلا برای نتیجه گیری عجول نباشید و تمام تمرکزتان را روی مواظبت های پس از جراحی قرار دهید. در ادامه ی این مطلب مراقبت های مورد نیاز بعد از جراحی پلک را مورد بررسی قرار می دهیم.

فهرست مطالب

نکات ابتدایی پس از عمل جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

دوره نقاهت و استراحت برای بعضی از بیماران بسیار حوصله سر بر و طولانی است، زیرا بعضی از افراد این جراحی را برای زیبایی و جذابیت چشم انجام می دهند و بی صبرانه منتظر دیدن نتیجه آن هستند. برای اینکه نتیجه دلخواهتان را دریافت کنید باید مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید، زیرا با مراقبت ها از بروز عوارض جدی مانند عفونت و زخم و خونریزی و باقی ماندن رد بخیه جلوگیری خواهید کرد.
البته قابل ذکر است که شما نباید نگران ناراحتی ها و ناخوشی های چند روز اول بعد از عمل جراحی باشید چون این ناخوشی ها رفته رفته کم تر شده و از بین خواهد رفت.
ابتدا توجه داشته باشید که برای انجام عمل بلفاروپلاستی یک همراه با خود داشته باشید تا بعد از انجام جراحی به شما کمک کند؛ ممکن است سطح زخم به وسیله باند پوشانده شود و دید شما را کاهش دهد.

مراقبت از چشم ها بعد از عمل زیبایی پلک-dr-mkhansari

نکته بعدی که اهمیت دارد و حتما باید بدان توجه نمود، این است که فرد بیمار در هفته های اولیه بعد از باز کردن باند و پانسمان احتمال دارد احساس کند که فاصله بین ابرو و چشم متقارن و متناسب نیستند؛ البته اگر شما پزشک ماهر و باتجربه ای را انتخاب نکنید این احتمال وجود دارد که این فاصله در هر دو چشم واقعا متناسب نباشند.
ولی این مورد در واقع به خاطر این است که زمان بهبود و ترمیم این زخم ها در هر دو پلک به طور یکسان اتفاق نمی افتد.
تورم و التهاب و درد های موضعی به طور کل امری طبیعی است و در بعضی اوقات فردی که مورد جراحی قرار گرفته احتمالا دچار آبریزش چشم شود، که در این صورت پزشک قطره هایی را تجویز می کند تا بروز این مشکل را به حداقل برساند.

مراقبت های پس از جراحی

  • تا چند هفته بعد از جراحی پلک ماساژ و یا خاراندن چشم و پلک را کنار بگذارید و از دستکاری کردن محل جراحی بپرهیزید.
  • انتظارات خارج از واقع را فراموش کنید و به فکر نتایج واقعی و درست باشید.
  • سعی کنید در هفته اول بعد از انجام عمل جراحی پلک از دوش گرفتن خودداری کنید و در صورتی که نیاز به استحمام داشتید تنها به شستشوی بدن بسنده کنید تا رطوبت به بخیه ها آسیبی نرساند.
  • به دلیل جراحی بافت های زیرین، برای بهبودی کامل به مدت زمان طولانی احتیاج خواهید داشت؛ بنابراین صبور باشید و مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید.
  • ممکن است تا چند هفته نتوانید پلک هایتان را باز کنید. این مورد کاملا طبیعی است و نگران نباشید.
  • تا زمانی که بهبودی کاملا حاص نگردیده است از مواد آرایشی چشم ها و اطراف آن خودداری کنید.
  • در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی غذاهای آبکی و مایعات مصرف کنید و از خوردن غذاهای جامدی که نیاز به جویدن زیاد دارند پرهیز کنید.
  • مصرف نمک و غذاهای شور را به حداقل برسانید و مصرف مایعات و آبمیوه های طبیعی را افزایش دهید.
  • مدت زمان مورد نیاز برای خارج کردن بخیه ها معمولا هفت روز است. سعی نکنید قبل از سپری شدن زمان لازم آن ها را دستکاری کنید.
  • در ۴۸ ساعت اولیه بعد از انجام جراحی بلفاروپلاستی، به هنگام خوابیدن از دو بالش استفاده کنید تا سر در سطح بالاتری نسبت به بدن قرار بگیرد.
  • حتی زمانی که درد ندارید از داروهای مسکنی که پزشک مربوطه برایتان تجویز کرده استفاده کنید تا از بروز درد خودداری کنید. زیرا کنترل کردن درد سخت تر از جلوگیری از آن است.
  • بعد از انجام جراحی احتمال ایجاد تورم و کبودی زیاد است بنابراین با استفاده از کمپرس یخ از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  • تا چند هفته بعد از انجام جراحی هنگام قرار گرفتن در برابر نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • سعی کنید در هفته اول بعد از جراحی از مطالعه کردن و استفاده از موبایل و کامپیوتر خودداری کتید.
  • ورزش کردن و فعالیت سگین، خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین ممکن است باعث ایجاد جریان خون در چشم شوند؛ بنابراین تا چند هفته بعد از انجام این موارد خودداری کنید.

چگونگی استراحت پس از جراحی

طبیعتا چشم ها همیشه اعضای حائز اهمیتی هستند که باید به طور معمول مورد مراقبت قرار بگیرند، حال که جراحی بلفاروپلاستی صورت گرفته است حتما حساس تر هستند. در ادامه ما برای تایم استراحتتان شما را راهنمایی می کنیم:

1) هنگام استراحت کردن به حالت دراز کش نباید دمر و یا به پهلو باشید، طاق باز در این مورد بهترین نوع خوابیدن است.

2) پشت سر خود را بلند کنید وچند بالش و متکا قرار دهید که زاویه ی نیم نود درجه ساخته شود.چون بلند بودن سر نسبت به کل بدن موجب کاهش التهابات وبهبودی سریع تر می شود.

زمان نقاهت وبهبودی این نوع جراحی چقدر است؟

به طور کلی دوره ی بهبودی جراحی بلفاروپلاستی به مدت چند هفته است.باید بیمار بعد از عمل به قدر کافی استراحت کند. تورم و سرخی روز های ابتدایی پس از عمل برطرف می شود. بعضی از بیماران این دوره را کمی طولانی تر از افراد دیگر سپری می کنند که باز هم می تواند طبیعی باشد. لازم است بیمار با صبر و حوصله این دوران را سپری کند تا به فرم چشم مورد نظر خود نزدیک تر شود.
در این نوع جراحی ظاهر چشم و پلک ها زیباتر و جوان تر به نظر می رسد، به این دلیل که بیش تر اشخاص طرفدار این جراحی هستند.

«نمونه جراحی پلک توسط دکتر مهرداد خوانساری»

چه زمانی شخص می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد؟

جراحی بلفاروپلاستی جراحی فوق سنگینی نیست که شخص بیمار خیلی در تخت بماند و نتواند فعالیت روزمره خود را داشته باشد. شخص می تواند پس از سپری کردن هفته اول به زندگی عادی خود و فعالیت های خود بازگردد. البته فراموش نکنید که بازگشتن به فعالیت های پیشین خود به معنای انجام ندادن مراقبت های ذکر شده نیست. 

شما باید ضمن انجام فعالیت ها ازچشم ها وجای جراحی پلک مراقبت کنید و اجازه ندهید آسیبی به این نواحی وارد شود. همین طور گریه کردن و اشک ریختن در این زمان به هیچ وجه درست نیست زیرا آسیب های شدید تری به محل جراحی وارد می شود.

چگونگی مصرف داروهای مرتبط با این نوع عمل جراحی

پس از عمل جراحی بلفاروپلاستی به طور معمول بعضی داروهایی هستند که جراح چشم شما برایتان تجویز می کند و شما باید هرکدام را در زمان مشخصی مصرف کنید. البته در صورتی که شما قبل از این جراحی داروهایی را مصرف می کرده اید، در این فاصله زمانی پس از جراحی باید مدتی آن ها را متوقف کنید که باز هم به نوع دارو بستگی دارد. به طور مثال نباید داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین را مدتی قبل و مدتی بعد از جراحی مصرف کنید.
احساس خارش و سوزن سوزن شدن و کشیدگی اطراف چشم و خشکی پلک به احتمال قوی برای اکثر یا همه ی افراد مورد جراحی پیش می آید که پزشک مورد نظر نوعی پماد چشمی و یا قطره چشم را تجویز خواهد کرد.

پ.ن: تورم که یکی دیگر از عوارض طبیعی این نوع جراحی است ممکن است طی دو تا سه روز بعد از جراحی کمی تشدید یابد که بعد از سه، چهار روز رفع خواهد شد. به طور کلی پس از گذشت یک هفته این تورم خیلی کاهش می یابد اما کمی از این تورم تا چندین هفته باقی می ماند.

برای اطلاع بیشتر از نحوه انجام جراحی پلک و مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی به مطب دکتر خوانساری که یکی از پزشکان حاذقی است که در این زمینه فعالیت می کند، مراجعه کنید. 

«سوالات متداول مراقبت از چشم ها بعد از عمل زیبایی پلک»

ابتدا توجه داشته باشید که برای انجام عمل یک همراه با خود داشته باشید تا بعد از انجام جراحی به شما کمک کند؛ ممکن است سطح زخم به وسیله باند پوشانده شود و دید شما را کاهش دهد.
فرد بیمار در هفته های اولیه بعد از باز کردن باند و پانسمان احتمال دارد احساس کند که فاصله بین ابرو و چشم متقارن و متناسب نیستند؛ البته اگر شما پزشک ماهر و باتجربه ای را انتخاب نکنید این احتمال وجود دارد که این فاصله در هر دو چشم واقعا متناسب نباشند.
ولی این مورد در واقع به خاطر این است که زمان بهبود و ترمیم این زخم ها در هر دو پلک به طور یکسان اتفاق نمی افتد.

تا چند هفته بعد از جراحی پلک ماساژ و یا خاراندن چشم و پلک را کنار بگذارید و از دستکاری کردن محل جراحی بپرهیزید.
سعی کنید در هفته اول بعد از انجام عمل جراحی پلک از دوش گرفتن خودداری کنید و در صورتی که نیاز به استحمام داشتید تنها به شستشوی بدن بسنده کنید تا رطوبت به بخیه ها آسیبی نرساند.
ممکن است تا چند هفته نتوانید پلک هایتان را باز کنید. این مورد کاملا طبیعی است و نگران نباشید.
تا زمانی که بهبودی کاملا حاص نگردیده است از مواد آرایشی چشم ها و اطراف آن خودداری کنید.
در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی غذاهای آبکی و مایعات مصرف کنید و از خوردن غذاهای جامدی که نیاز به جویدن زیاد دارند پرهیز کنید.
مصرف نمک و غذاهای شور را به حداقل برسانید و مصرف مایعات و آبمیوه های طبیعی را افزایش دهید.
مدت زمان مورد نیاز برای خارج کردن بخیه ها معمولا هفت روز است. سعی نکنید قبل از سپری شدن زمان لازم آن ها را دستکاری کنید.
و…

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره