علت ریزش اشک چشم

علت ریزش اشک چشم

همانطور که می‌دانید ریختن اشک تنها واکنشی در هنگام ناراحتی، استرس یا خوشحالی نیست بلکه وجود آن برای چشم بسیار مفید است؛ اشک به عنوان مایعی محافظ است که کمک می‌کند سطح چشم لغزنده بماند و در معرض هوا خشک نشود، همچنین باعث شستشوی آن‌ها و خارج شدن جسم خارجی وارد شده به چشم میشود. اگر اشک نباشد لایه‌ی سطحی چشم بسیار خشک می‌شود و ممکن است احساس سوزش و خارش در چشم به وجود آید؛ همچنین ممکن است دید چشم را با اختلال مواجه کند.

با اینکه اشک ریختن برای چشم‌ها مفید است اما گاهی ریزش اشک چشم‌ها بیش از حد و به صورت کنترل نشده اتفاق می‌افتد و تبدیل به عارضه‌ای آزار دهنده می‌شود که به آن “اپیفوریا” یا ریزش اشک مداوم گفته می‌شود.
در این مطلب در مورد علت ریزش اشک چشم و روش‌های درمان آن خواهیم گفت؛ لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
ریزش اشک چشم ممکن است دلایل بسیار ساده‌ای مثل ورود گرد و غبار و یا ورود جسم خارجی داشته باشد اما ممکن است علت‌های دیگری داشته باشد که در ادامه خواهیم گفت.

علت ریزش اشک از چشم

ریزش اشک چشم‌ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ ریزش اشک چشم‌ها گاهی به دلایل ساده‌ای مثل وارد شدن گرد و غبار به چشم‌ها و گاهی به دلایل پیچیده‌تری ممکن است رخ دهد که باید اقدامات مراقبتی لازم انجام شود.

خشکی چشم

یکی از علت‌های شایع ریزش اشک چشم، خشکی است. زمانی که به دلیل نبود اشک در چشم سطح آن خشک می‌شود چشم در تلاش است که با تولید اشک بیشتر از خشکی زیاد جلوگیری کند و بنابراین باعث ریزش اشک بیش از حد خواهد شد.

مسدود شدن مجاری اشک

آبریزش چشم‌ها در نوزادان زمانی رخ می‌دهد که مجاری اشکی آن‌ها مسدود شود، این مجاری مانند راه آب به حمل اشک کمک می‌کنند.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه عارضه‌ای است که در اثر وجود عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود.
در اثر این عارضه ممکن احساس شود که در چشم ذرات شن وجود دارد و چشم‌ها قرمز میشوند و میسوزند.

حساسیت

ریزش اشک چشم‌ها گاهی به دلیل پاسخ آلرژیک بدن است که ممکن است همراه با علائم دیگری مثل آبریزش بینی، عطسه و سرفه نیز باشد اما گاهی نیز ممکن است حساسیت تنها مربوط به چشم باشد.

بلفاریت

بلفاریت نیز عارضه‌ای است که باعث التهاب لبه‌ی پلک‌ها می‌شود و باعث ریزش اشک بیش از حد می‌شود.

مشکلات مژه

گاهی ممکن است مژه‌ها به سمت داخل چشم رشد کنند و هنگام پلک زدن باعث احساس درد و ریزش اشک چشم شوند.

آسیب قرنیه

اگر قرنیه به دلیل ضربه، عوامل بیرونی و یا تماس لنزهای غیر استاندارد چشمی آسیب ببند چشم‌ها مجبور به تولید بیش از حد اشک میشوند.
اگر قرنیه پس از چند روز نتواند خود را ترمیم کند بهتر است برای ریزش اشک چشم به چشم پزشک مراجعه شود.
افراد مسن نیز ممکن است به دلیل پیر شدن پوست و فاصله گرفتن از کره چشم دچار ریزش اشک چشم شوند.

دلایل دیگری نیز برای ریزش اشک چشم وجود دارد که کمتر شایع هستند؛ مثل:

• بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی، تب یونجه
  • عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمی درمانی، فشار خون، مصرف برخی قطره های چشمی مثل پیلوکارپین و اکوتیوفات ید، استروئیدها و…
  • استفاده زیاد از ابزارهای الکترونیکی مثل موبایل و کامپیوتر
  • سینوس مزمن
  • وجود مشکل در غدد چربی اطراف چشم
  • مشکلات تیروئید
  • گل مژه
  • کراتیت
  • وارد شدن مواد شیمیایی به چشم
  • سارکوئیدوز
  • سندروم شوگرن
  • فلج عصب صورت

درمان ریزش اشک چشم

همانطور که گفتیم دلایل ریزش اشک متفاوت هستند و باید متناسب با هر علتی به دنبال درمان آن نیز بود؛ درمان این عارضه مستقیما به عامل ایجاد آن وابسته است و تا زمانی که دلیل آن به درستی تشخیص داده نشود نمی توان راه درمان درستی را برای آن در پیش گرفت.
در برخی موارد مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا پس از بهبودی بیماری اصلی معمولا ریزش اشک چشم نیز به حالت طبیعی برمی گردد.
برای بهبود وضعیت چشم و قطع آبریزش که در اثر استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی است میتوان به چشم‌ها استراحت داد و با یک پارچه تمیز و گرم آن‌ها را ماساژ داد.
اما گاهی نمی توان ریزش اشک چشم را به راحتی درمان کرد بلکه باید متناسب با عامل ایجاد آن، روش‌های دیگری در پیش گرفت که در ادامه خواهیم گفت.

علت ریزش اشک چشم dr-mkhansari

• درمان ریزش اشک چشم به دلیل مسدود بودن مجرای اشکی:

اگر این عارضه در کودکان مشاهده شود معمولا پس از چند ماه که روند تکاملی رشد کودک انجام می‌شود، خود به خود درمان میشود و جای نگرانی نیست. تنها میتوان برای بهبود سریع‌تر با کمک پد استریل و مرطوب چشم‌ها را تمیز کرد.
اما اگر بسته شدن مجرای اشکی بر اثر وجود عفونت باکتریایی باشد بهتر است زیر نظر پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کرد.
گاهی نیز برای باز کردن انسداد مجاری اشکی راهی به جز جراحی و باز کردن آن‌ها باقی نمی‌ماند که بهتر است زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

• درمان ریزش اشک ناشی از ورم ملتحمه:

اگر ورم ملتحمه به دلیل فعالیت باکتری‌ها باشد پزشک مربوطه قطره‌های حاوی آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد اما اگر این ورم توسط ویروس‌ها به وجود آمده باشد معمولا نیازی به مصرف دارو نیست.

• درمان ریزش اشک ناشی از حساسیت:

قبل از درمان این عارضه بهتر است از قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت مثل دود دوری کرد؛ برای درمان ریزش اشک ناشی از حساسیت می‌توانید از داروهای ضد آلرژی به صورت قطره‌ها یا انواع قرص‌ها طبق صلاح دید پزشک استفاده کنید.
با توجه به اینکه دلایل بسیار زیادی باعث میشوند که چشم‌ها اشک بیش از حدی تولید کنند بهتر است برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه شود تا به درستی عامل ایجاد آن را تشخیص دهد و متناسب با آن روش درمانی خاصی را پیشنهاد کند.
گاهی ممکن است پزشک برای تشخیص علت اصلی این عارضه هیچ دارو یا روش درمانی را پیشنهاد نکند و تنها منتظر پیشرفت بیماری باشد.

درمان خانگی ریزش اشک چشم

همانطور که گفتیم ریزش اشک چشم‌ها اگر به صورت خفیف باشد نیازی به مراجعه به دکتر نیست و با چند روش ساده میتوان آن را درمان کرد.
برای مثال در اولین قدم می بایست از تماشای بیش از حد تلوزیون و یا کار با ابزارهای الکترونیکی را متوقف کنید و به چشم‌ها استراحت دهید.
میتوانید از قطره‌های چشم که بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند استفاده کنید، این قطره‌ها چشم‌ها را شستشو می‌دهند و به درمان سریع‌تر ریزش اشک کمک می‌کنند.
به عنوان پیشنهاد آخر نیز میتوانید پارچه‌ی تمیزی را مرطوب و گرم کنید و به کمک آن چشم‌ها را به آرامی ماساژ دهید.

در این مطلب سعی کردیم همه چیز را درمورد دلایل و و روش‌های درمان ریزش اشک چشم به شما بگوییم؛ امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
ریزش اشک چشم عارضه‌ای چندان خطرناک نیست اما گاهی بسیار آزار دهنده می‌شود و حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کنید.
دکتر خوانساری بدون شک یکی از متخصصین حاذق و کاربلد حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی است که سابقه‌ی درخشانی در درمان مشکلاتی مثل پف زیر چشم، ریزش اشک چشم، بلفاروپلاستی و از بین بردن تیرگی زیر چشم دارد.

«سوالات متداول علت اشک ریزش چشم»