علت پف پشت چشم در صبح

علت پف پشت چشم در صبح - dr-mkhansari

علت پف پشت چشم در صبح

همه ما بعد از یک خواب شیرین و طولانی چشمانی متورم و پف کرده را تجربه کرده‌ایم که به مرور بعد از مدتی کوتاه کاهش می‌یابد. به طور کلی پف چشم صبحگاهی عارضه‌ای بی‌خطر است و مشکلی برای فرد به وجود نخواهد آورد، اما بسیاری از افراد از اینکه فرم چشم و صورتشان تغییر کند و جذابیتشان را تحت تاثیر قرار دهد ناراضی هستد و به فکر راه‌هایی برای پیشگیری از بروز این عارضه هستند.
در این مطلب می‌خواهیم علل پف چشم در صبح را بررسی کرده و راه‌هایی را برای پیشگیری از آن بیان کنیم. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که پف چشم صبحگاهی را تجربه کرده‌اید و به فکر راهی برای رهایی از آن هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پف چشم صبحگاهی چیست؟

Periorbital puffy eyes نام عارضه مربوط به چشم است که باعث ایجاد تورم و پف در اطراف چشم می‌شود. ورم پری اوربیتال که مشکلی بسیار شایع است که به دلیل احتباس آب در بافت اطراف چشم اتفاق می‌افتد با ورم اوربیتال متفاوت است که در نتیجه آن کره چشم ملتهب می‌شود.

پف چشم بعد از یک خواب طولانی ظاهر می‌شود که در اکثر موارد تنها مربوط به زیر چشم است و در موارد نادر پف دور تا دور چشم را در بر می‌گیرد. پف صبحگاهی چشم در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و بعد از گذشت مدت محدودی خود به خود از بین می‌رود. در صورتی که متوجه شدید ورم و التهاب چشم از بین نرفته و همچنان حالت پف کردگی وجود دارد باید با پزشک متخصص چشم یا بهداشت مراجعه کنید تا علت بروز عارضه بررسی شود.

علت پف چشم در صبح - dr-mkhansari

علت پف چشم در صبح

تورم و پف در اطراف و به خصوص زیر چشم تا حدودی طبیعی است اما عواملی وجود دارند که میزان پف چشم را تشدید می‌کنند که در این قسمت از مطلب می‌خواهیم آن ها را بررسی کنیم تا با دوری از آن ها پف چشم صبحگاهی را به حداقل برسانید. مهم‌ترین عوامل موثر در بروز پف چشم صبحگاهی شامل موارد زیر است:

خواب شبانه نامناسب

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که گاهی شب چشممان را می‌بندیم و صبح چشم‌هایمان را باز می‌کنیم و چنان خوابمان عمیق بوده است که در طول شب بیدار نشده‌ایم و احساس شادابی و سرحالی می‌کنیم. در صورتی که خوابی این چنین عمیق و طولانی داشته باشیم یعنی کیفیت خواب بالا بوده است.
افرادی هستند که به دلیل استرس بسیار زیاد، خواب بی‌کیفیتی را تجربه می‌کنند. دلیل آن نیز ترشح هورمون کورتیزول در بدن است که باعث می‌شود نمک موجود در بدن نامتعادل شود. پوست اطراف چشم به دلیل حساس و لطیف بودن تحت تاثیر نامتعادل بودن نمک قرار گرفته و در نتیجه آب در زیر پلک جمع می‌شود که در نهایت بعد از خواب شاهد چشمانی متورم و پف کرده خواهید بود.

اختلالات تیروئید

پف زیر چشم گاهی نتیجه ابتلا به یک بیماری خواهد بود. هرچند که پف زیر چشم به ندرت می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری باشد اما به هر حال باید علت پف زیر چشم بررسی شود و در صورت وجود بیماری باید تحت درمان قرار بگیرید. پرکاری تیروئید باعث می‌‌شود که چربی زیر پلک و پوست اطراف چشم ضخیم و بزرگ شوند و در نهایت منجر به تورم و پف چشم می‌شود.

گرما

محیط خواب شما اگر دمای بالایی داشته باشد باعث می‌شود بافت چشم و غشاهای داخلی را حساس و آسیب پذیر می‌کند در نتیجه پوست اطراف چشم ملتهب‌تر شده و بافت زیر چشم حالت تحریک پذیری بیشتری خواهد داشت.

خوابیدن با آرایش و عدم شستشوی صحیح صورت

مواد آرایشی مانند ریمل و خط چشم و حتی کرم‌های مختلف دارای ترکیبات معطری هستند که در صورت عدم شستشو در هنگام خواب پوست صورت و به خصوص اطراف چشم را تحریک پذیر و حساس می‌کند. سوزش و خارش چشم در اثر آثار آرایش در اطراف چشم موجب می‌شود چشم‌ها را مالش دهیم که باعث تورم عروق خونی شده و در صبح با چشم‌هایی متورم و پف کرده مواجه خواهیم شد.
زمانی که برای شستشوی صورت از مواد شوینده‌‌ای که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا رتینول هستند استفاده می‌کنیم باید در شستشوی کامل آن‌ها دقت لازم را داشته باشیم، زیرا باقی ماندن آثار آن‌ها در شکاف پلک‌ها باعث تحریک پذیری بیشتر پوست اطراف چشم می‌شود.

نمک

مصرف بیش از اندازه نمک توصیه نمی‌شود زیرا باعث احتباس مایعات در بدن و بافت‌های حساس بدن مانند پلک‌ها می‌شود. غذاهای فرآوری شده و فست فودی دارای مقدار زیادی نمک هستند که توصیه می‌کنیم مصرف آن ها را محدود کنید.

پف چشم اول صبح - dr-mkhansari

با افزایش سن روند کلاژن سازی در بدن محدود شده و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. ماهیچه‌های اطراف چشم که حساس‌تر از قسمت‌های دیگر بدن هستند ضعیف‌تر شده در نتیجه چربی در زیر پلک‌ها تجمع می‌کند. از این رو در سنین بالاتر، پف چشم صبحگاهی را بیشتر شاهد خواهیم بود.

علاوه بر مواردی که برشمردیم موارد دیگری مانند استفاده از لنزهای تماسی، استرس، عفونت‌های مربوط به چشم نیز در پف چشم صبحگاهی تاثیرگذار هستند.

درمان پف چشم صبحگاهی

روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن پف چشم بعد از خواب اعم از درمان‌های خانگی و درمان‌های دارویی و درمان‌های پزشکی وجود دارد، اما قبل از درمان باید علت بروز این مشکل را مشخص کنید بتوانید روش درمانی متناسب با آن را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

با توجه به اینکه اشاره کردیم پف چشم صبحگاهی می‌تواند در اثر آلرژی، عفونت و خشکی چشم و غیره باشد داروهای آنتی هیستامین برای درمان آلرژی، قطره چشم و قطره بینی و سرم شست و شوی دهان و بینی، آنتی بیوتیک در درمان این عوامل می‌تواند موثر باشد. داروهای نام برده باید با نسخه پزشک تهیه شوند.

حفظ روتین مراقبتی پوست و اطراف چشم در درمان و پیشگیری از پف چشم صبحگاهی بسیار موثر است. کرم‌های دور چشم حاوی مواد مغذی و آبرسان پوست حساس دور چشم را مرطوب نگه می‌دارد و آن را تقویت می‌کند.

مصرف روغن‌های گیاهی نیز نظیر روغن آرگان و روغن بادام و همچنین موم عسل و آلوئه ورا می‌توانند در کاهش پف چشم موثر باشند.

نکاتی برای کاهش پف چشم صبحگاهی

• از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن هوای منزل استفاده کنید.
  • از لنزهای تماسی به مدت طولانی استفاده کنید.
  • مصرف شیرینی جات را محدود کنید.
  • از مواد آرایشی استاندارد استفاده کنید.
  • خواب خود را منظم کنید.
  • روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.
  • برای کاهش پف چشم صبحگاهی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
  • از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.

درمان های پزشکی برای از بین بردن پف چشم

در صورتی که پف چشم خفیف است می‌توانید با مواردی که ذکر کردیم تا حدودی آن را درمان کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

اگر تشخیص دادید که پف چشم شما علل دیگری دارد و یا علائم‌تان شدید است روش‌هایی قبل چندان موثر واقع نخواند شد و برای درمان آن بهتر است که روش‌های موثر و قطعی پزشکی را انتخاب کنید. روش‌های متعدد پزشکی برای از بین بردن پف چشم وجود دارد که با مشورت پزشک و وضعیت پلک و فرم چشم‌تان روش متناسب را انتخاب کنید.

بعضی از این روش‌ها تهاجمی و بعضی غیرتهاجمی هستند که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. فیلر، ژل هیالورونیک اسید، لایه برداری شیمیایی، لیزر، تزریق چربی، میکرونیدلینگ از جمله روش‌های غیرتهاجمی درمان پف چشم هستند.

یک روش موثر و قطعی تهاجمی وجود دارد که با نام عمل بلفاروپلاستی شناخته شده است و با برش پلک و خارج کردن چربی های اضافی زیر پلک، پف چشم از بین می‌رود. می‌توان گفت تنها راه درمانی که از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است جراحی پف زیر چشم است.

در صورتی که علائم پف چشم شدید است و ترجیح می‌دهید برای درمان آن از روش‌های پزشکی استفاده کنید می‌توانید به مطب دکتر خوانساری مراجعه کنید. دکتر خوانساری یکی از پزشکان متخصص و با تجربه است که در زمینه مشکلات زیبایی و جراحی پلاستیک سابقه‌ای درخشان دارد.

«سوالات متداول علت پف بالای چشم در صبح»

خواب شبانه نامناسب – اختلالات تیروئید – گرما – خوابیدن با آرایش و عدم شستشوی صحیح صورت – نمک – افزایش سن