شماره تماس

09377999239

خطرات قرمزی چشم + علت

خطرات قرمزی چشم - dr-mkhansari

خطرات قرمزی چشم چیست؟

خطرات قرمزی چشم چیست؟ قرمزی چشم عارضه‌ای است که گاه بدون درد و گاه با سوزش و التهاب همراه است و زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های چشم به دلایل مختلفی متورم یا تحریک می‌شوند و سفیدی چشم‌ها یا همان قسمت صلبیه قرمز می‌شود.
دلایل زیادی برای عارضه‌ی قرمزی چشم وجود دارد، ممکن است این عارضه در اثر تغییرات آب و هوا، حساسیت فصلی، مصرف برخی داروهای خاص، عفونت و خشکی چشم یا عواملی مثل آلرژی اتفاق بی‌افتد که هر کدام از آن‌ها نیازمند استفاده از داروها یا به کارگیری روش‌های خاصی برای درمان است.

فهرست مطالب

در طول این مطلب سعی می‌کنیم دلایل و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت قرمزی چشم

برای همه‌ی ما پیش آمده که پس از وارد شدن گرد و غبار به چشممان، خستگی ناشی از نگاه کردن به صفحه گوشی یا کامپیوتر و یا گریه کردن متوجه شده‌ایم که چشم‌هایمان قرمز شده است، اما قرمزی چشم همیشه به این دلایل ساده اتفاق نمی‌افتد و ممکن است به علت وجود یک بیماری و مشکل سلامتی رخ دهد.
قرمزی چشم گاه در هر دو چشم و گاه تنها در یک چشم دیده می‌شود و ممکن است با علائم مختلفی مثل: درد و سوزش، تحریک پذیری، خارش، ترشح یا اشک و یا تاری دید همراه باشد. البته عفونت‌های چشمی و استفاده زیاد از لنزها نیز ممکن است باعث شود که چشم‌هایتان قرمز شود.

خطرات قرمزی چشم - dr-mkhansari

خشکی چشم

دلایل قرمزی چشم‌ها متعدد هستند اما یکی از اصلی‌ترین دلایل قرمزی چشم‌ها خشکی است؛ اگر جزو افرادی هستید که برای مدت زیادی به صفحه‌ی کامپیوتر، تلوزیون و یا گوشی نگاه می‌کنید دچار خشکی چشم خواهید شد و در اثر این عارضه ممکن است چشم‌های شما قرمز، ملتهب و تحریک پذیر شوند اما با استفاده از اشک مصنوعی حتما بهبود می‌یابید.

آلرژی

یکی دیگر از دلایل قرمزی چشم آلرژی به گرده گل، گرد و غبار و یا تغییرات فصلی است که چندان نگران کننده نیست و پس از مدتی خود به خود بهبود می‌یابد.
گاهی هم ممکن است در کنار قرمزی با پف چشم‌هایتان نیز مواجه شوید. اگر پف چشمانتان ماندگار شد و برای شما ناخوشایند بود، می‌توانید اقدام به عمل بلفاروپلاستی توسط دکتر مهرداد خوانساری کنید.  

استفاده از بعضی داروها

هر دارویی در کنار تاثیری که در بهبودی افراد دارد ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد؛ برای مثال مصرف برخی از مسکن‌ها، داروهای خواب آور و آنتی هیستامین باعث قرمزی چشم می‌شود.

خواب ناکافی

چشم‌ها تنها می‌توانند در زمان خواب استراحت کنند و اگر به خوبی استراحت نکنید و خواب کافی نداشته باشید ممکن است چشم‌هایتان قرمز شود.

یائسگی

یائسگی در زنان با تغییرات هورمونی بسیاری همراه است که میتواند سبب بروز خشکی چشم و در نهایت قرمزی آن‌ها شود.

استفاده از لنزهای تماسی

برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از انواع لنز دچار خارش و قرمزی چشم شوند به همین دلیل توصیه می‌شود همواره از لنزهای با کیفیت استفاده کنید.

خطرات قرمزی چشم - dr-mkhansari

عفونت

گاهی قرمزی چشم‌ها به دلیل ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی رخ می‌دهد که در پی آن ممکن است چشم‌ها قرمز و ملتهب شوند و احساس درد و سوزش نیز به همراه داشته باشند.
عفونت چشم‌ها باید به سرعت درمان شود، در غیر این صورت ممکن است فرد دچار ضعف بینایی و یا کوری شود.

ترکیدن عروق خونی

یکی از اتفاق‌های خطرناکی که ممکن است برای چشم‌ها رخ دهد پارگی و یا ترکیدن مویرگ‌های چشم به دلیل فشار بیش از حد به آن‌ها در اثر سرفه‌های مکرر، بلند کردن اجسام سنگین و… است که باعث قرمزی شدید چشمها می‌شود و بعد از این اتفاق باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

بلفاریت

این نوع عارضه که در پی آن مژه‌ها و پلک‌ها ملتهب شده و چشم‌ها قرمز می‌شوند ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت، آلرژی یا عفونت باکتریایی و انگلی رخ دهد و باید به سرعت برای درمان آن اقدام شود زیرا ممکن است بینایی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.

اووتیت

التهاب عنبیه یا اووتیت دیگر عارضه‌ای است که ممکن است علاوه بر اینکه باعث قرمز شدن بیش از حد چشم‌ها می‌شود، دید فرد را دچار اختلال کند و احساس درد و ناراحتی را نیز به دنبال داشته باشد.
توجه کنید این عارضه باید به سرعت درمان شود، در صورت عدم توجه و درمان ممکن است عارضه‌های دیگری مثل زخم مشیمیه و آب سیاه اوتیت را نیز تجربه کنید.

خطرات قرمزی چشم - dr-mkhansari

استفاده مکرر از قطره چشم

برخی از افراد برای رفع خشکی چشم مرتبا از قطره چشمی استفاده می‌کنند، استفاده زیاد از این نوع قطره‌ها باعث گشاد شدن عروق خونی و قرمزی چشم می‌شود.
دلایل دیگری مثل عوامل محیطی، وجود آلودگی در هوا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مثل کلر موجود در آب استخر، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، دود حاصل از سوختن بنزین و .. نیز باعث قرمزی چشم می‌شود.

پیشگیری از قرمزی چشم

در اکثر مواقع می‌توان با رعایت مواردی ساده از بروز این عارضه تا حد زیادی پیشگیری کرد و یا از پیشرفت این مشکل جلوگیری کرد. دلایلی که باعث ایجاد قرمزی چشم می‌شوند را در بالا ذکر کردیم؛ تا حد امکان سعی کنید از آن‌ها دوری کنید. علاوه بر آن نکات دیگری نیز لازم است رعایت کنید تا به این عارضه دچار نشوید.
استفاده از مواد آرایش سالم و بهداشتی برای حفظ سلامت چشم‌ها ضروری است. حتما قبلا از خواب آرایش خود را پاک کنید.
سعی کنید در تماس با افرادی که به عفونت چشم دچار شده‌اند قرار نگیرید و در صورت برخورد، دست‌ها و صورت خود را با شوینده ملایم شستشو دهید.
در وهله اول توصیه می‌شود که در استفاده از لنزهای تماسی زیاده روی نکنید و هنگام استفاده آن‌ها را کاملا تمیز کنید.
در صورتی که در برابر آلودگی‌ها قرار گرفتید بلافاصله چشم‌ها را شستشو دهید. اگر مواد شوینده مناسب در دسترس شما نیست با آب شستشو دهید.
از مالیدن و دست زدن به چشم‌ها خودداری کنید.
در استفاده از موبایل و تبلت و کامپیوتر زیاده روی نکنید و در هنگام استفاده از آن‌ها از خیره شدن به مدت طولانی بپرهیزید.

درمان قرمزی چشم

حال که با دلایل قرمزی چشم‌ها آشنا شدیم بهتر است درمان‌های ساده‌ای را برای رفع این قرمزی نیز عنوان کنیم. اگر جزو افرادی هستید که مدام با گوشی همراه و کامپیوتر سر و کار دارید توصیه می‌کنیم طولانی مدت به این صفحه‌ها خیره نشوید و در طول کار با این وسایل مرتب چشم از صفحه بردارید و به نقطه‌ای در دور دست خیره شده و مدام پلک بزنید.

برای رفع قرمزی چشم‌ها می‌توانید از قطره‌های ضد آلرژی استفاده کنید، این نوع قطره‌ها در بهبود التهاب و خارش و قرمزی بسیار خوب عمل می‌کنند. از مواد آرایشی ضد حساسیت استفاده کنید و توصیه می‌شود از محصولاتی که نگهدارنده کمتری دارند استفاده کنید تا دچار خارش و قرمزی چشم نشوید.

در صورتی که متوجه شدید به برخی از لوازم آرایش چشم یا لنزها حساسیت دارید فورا آن را تعویض کنید.

قرمزی چشم‌ها چه زمانی خطرناک است؟

با توجه به دلایلی که برای قرمزی چشم‌ها عنوان شد شما می‌توانید در برخی موارد با استفاده از درمان‌های ساده قرمزی چشم‌هایتان را برطرف کنید اما در صورت بروز این موادر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمز شدن ناگهانی و بدون دلیل چشم‌ها
  • قرمزی‌های طولانی مدت چشم
  • قرمزی چشم‌ها به همراه درد، تاری دید، سوزش و التهاب
  • آسیب از ناحیه‌ی چشم
  • وجود ترشحات چسبنده درون چشم‌ها
خطرات قرمزی چشم - dr-mkhansari

اگر چه قرمزی چشم‌ها همیشه نمی‌تواند عارضه‌ی خطرناکی باشد اما با توجه به اینکه زیبایی چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند بهتر است برای رفع این عارضه به پزشک مراجعه کنید.
به دلیل حساسیت بالای چشم‌ها، در صورتی که راه‌های درمانی پزشکی را برای رفع این عارضه انتخاب کردید، باید به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. دکتر خوانساری بدون شک یکی از متخصصین حاذق و کاربلد حوزه زیبایی است که می‌تواند به سرعت علت قرمز شدن چشم‌های شما را تشخیص دهد و در جهت رفع این مشکل اقدام کند.

«سوالات متداول علت قرمزی چشم»

خشکی چشم – آلرژی – استفاده از بعضی داروها – خواب ناکافی – یائسگی – استفاده از لنزهای تماسی – عفونت – ترکیدن عروق خونی – بلفاریت – اووتیت – استفاده مکرر از قطره چشم

قرمز شدن ناگهانی و بدون دلیل چشم‌ها
قرمزی‌های طولانی مدت چشم
قرمزی چشم‌ها به همراه درد، تاری دید، سوزش و التهاب
آسیب از ناحیه‌ی چشم
وجود ترشحات چسبنده درون چشم‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره