شماره تماس

09377999239

رابطه پف زیر چشم و کبد

رابطه پف زیر چشم و کبد - دکتر مهرداد خوانساری

رابطه پف زیر چشم و کبد

رابطه پف زیر چشم و کبد: پف زیر چشم و کبد با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟! در این مطلب در مورد با این مورد صحبت خواهیم نمود. پف زیر چشم می تواند مشکل زیادی را به وجود آورد. پف زیر چشم در ظاهر و اعتماد به نفس می تواند تاثیر بالایی داشته باشد اما احتمال دارد در بعضی از موارد تغییر در ظاهر چهره ما نشانه‌ای از یک مشکل باشد و پف زیر چشم و کبد می توانند با همدیگر ارتباط داشته باشند.
به جهت اینکه ارتباط بین پف زیر چشم و کبد را به خوبی بتوانیم درک نماییم بایستی نخست کاربرد کبد و فعالیتی که در بدن انجام می دهد را بررسی کنیم که در ادامه به این مورد می پردازیم‌.
کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن و یکی از بزرگ‌ترین اعضای بدن است. کبد در بخش بالای سمت راست شکم، در قسمت زیر دنده‌ها قرار دارد و وظایفش جهت ادامه حیات نیاز است. این اندام، مواد مغذی را تجزیه کرده، و همچنین صفرا ترشح می‌ کند، کبد بدن را از سموم مختلف پاک می‌ کند و پروتئین سنتز می کند.

فهرست مطالب

کبد داروهای بسیاری را سوخت و ساز می‌ کند. چربی را تجزیه کرده و به کلسترول تبدیل می ‌نماید. کبد گلوکز را به ماده گلیکوژن تبدیل می کند و فاکتورهای ایمنی مورد نیاز برای مبارزه با عفونت را تولید می‌ نماید.
خوشبختانه، کبد عضوی مقاوم است و در اکثر موارد، التهاب آن چندان نیاز به توجه ندارد ولی در مواردی که کبد دچار بیماری سخت باشد، احتمال دارد در این عملکردهای حیاتی اختلال ایجاد گردد.
بیایید به هر یک از این عملکردهای این عضو حیاتی با جزئیات بیشتری نگاه کنیم:

رابطه پف زیر چشم و کبد - دکتر مهرداد خوانساری

تجزیه مواد مغذی
بلافاصله پس از خوردن غذا، سیستم گوارش بدن انسان، مواد غذایی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می ‌کند. این مواد کوچک‌تر شده از راه سیستم ورودی کبد، به آن وارد می ‌شوند.
پس از آن کبد بر مبنای نیازهای بدن این مواد مغذی را از روش‌های گوناگون تجزیه می‌ کند. به طور معمول بخشی از غذا را طوری ذخیره می نماید که بدن بتواند سریعا به شکل انرژی مصرف نماید. باقی مواد را به دیگر مواد شیمیایی که بدن احتیاج دارد تبدیل می‌ نماید.
هنگامی که کبد به شدت آسیب می ‌بیند، به طور مثال نارسایی کبدی، کبد دیگر نمی‌ تواند مواد مغذی بدن را به انواع مواد شیمیایی که بدن احتیاج دارد تبدیل نماید. بدون درمان دارویی، عدم عملکرد درست کبد در تبدیل ماده های غذایی به ماده های شیمیایی مورد نیاز بدن سبب آسیب ‌های جدی از جمله آسیب به مغز و یا حتی کما می‌ شود. پس طبیعی است که پف زیر چشم و کبد با یکدیگر ارتباط داشته باشند، چرا که اختلال در کبد می تواند به شکل های زیادی در بدن نمود پیدا کند.

ترشح صفرا
صفرا مایعی غلیظ است که کبد جهت کمک به هضم غذا و به ویژه چربی که از قسمت شکم به بخش روده می ‌رود، ترشح می نماید. این مایع حیاتی در کبد سنتز می شود ولی در کیسه ‌ای در نزدیک کبد به اسم کیسه صفرا ذخیره می گردد. زمانی که شخصی غذای پرچرب می ‌خورد، بدن از ذخیره صفرا جهت تجزیه و هضم چربی استفاده می ‌کند.

پاک‌ کردن بدن از سموم
همه خونی که در بدن انسان وجود دارد، از کبد عبور می‌ کند. این موضوع، حائز اهمیت است زیرا که کبد همگی چیزهای مضری که در خون است همچون سم را جدا و از بدن انسان خارج می نماید. کبد داروها و الکل موجود در خون را تجزیه کرده و به پاک‌ نمودن دیگر سموم همچون سلول ‌های آسیب ‌دیده و هورمون ‌های قدیمی کمک می نماید. در نتیجه، هنگامی عضو کبد آسیب ببیند، بدن انسان از این سم‌های موجود در خون پاک نشده و آن ها جمع در بدن می ‌شوند و معضل ایجاد می ‌کنند. که همین مشکلات می تواند مربوط به پف زیر چشم ناشی از کبد باشد.

متابولیسم کربوهیدرات
کبد کربوهیدرات را به شکل گلیکوژن ذخیره کرده و جهت حفظ قند خون در سطح طبیعی آن را به گلوکز تجزیه می نماید. به علاوه گلیکوژن در زمان‌هایی که بدن به انرژی بسیاری در زمان کوتاهی احتیاج دارد تجزیه و آزاد می گردد، همچون زمان انجام یک فعالیت ورزشی سرعتی.

ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی
کبد ویتامین های A، D، E، K و B12 را به اندازه زیاد و قابل توجهی ذخیره می نماید. به علاوه آهن را به شکل فریتین ذخیره می نماید و جهت ساخت سلول های خونی در دسترس قرار می دهد. کبد ذخیره سازی و آزاد سازی مس را هم انجام می دهد.

ساخت پروتئین برای لخته شدن خون
پروتئین یک ماده‌ای است که جهت بقای موجودات زنده همچون حیوانات و انسان ‌ها حیاتی است. پروتئین در تمام بدن وجود دارد و بایستی به صورت مرتب تولید شود. برای مثال، پروتئین ‌های بسیاری به وسیله کبد تولید می ‌شوند که مسئول لخته‌ کردن خون هستند.
زمانی که کبد آسیب ‌ببیند، بدن نمی‌ تواند آن گونه که باید، خون را در هنگام خونریزی لخته نماید. در موارد خونریزی خفیف، مقدار زمانی که جهت لخته شدن و بند آمدن خون نیاز است مقداری بیشتر است ولی در موارد شدید خونریزی، خون نمی ‌تواند لخته گردد. در این حالت یک بریدگی کوچک می ‌تواند سبب به خونریزی ادامه‌ دار و کبودی شود.
بعد از اینکه این موارد را برایتان توضیح دادیم به سراغ تورم های ایجاد شده به دلیل وجود مشکل در کبد می رویم، همچون پف زیر چشم و کبد که به 2 دسته گذرا و غیر گذرا تقسیم می گردد.
ورم های گذرا به شکلی هستند که هنگامی بخشی از پوست را فشار می دهیم هنگامی که انگشت را بر می ‌داریم جای انگشت بر روی پوست باقی نمی‌ ماند ولی تورم های غیر گذرا به صورتی است که پس از فشار انگشتان هنگامی که انگشتمان را بر می داریم جای آن باقی می ماند.

رابطه پف زیر چشم و کبد - دکتر مهرداد خوانساری

پف زیر چشم و کبد چه ارتباطی با هم دارند؟

اغلب برای مان پیش آمده هنگامی که از خواب بیدار می شویم پف زیر چشم داشته باشیم. در حالتی که تنها یکبار دچار چنین مشکلی شویم احتمال دارد شب پیش از خواب مایعات زیادی نوشیده باشیم و یا اینکه بر شب در حال خواب بر روی صورت خوابیده باشیم.
اما اگر این پف چشم دائمی باشد و پس از گذشت چندین ساعت که از خواب بیدار می شویم رفع نگردد یا هر روز ادامه داشته باشد می ‌تواند نمایانگر مشکلی همچون کلیوی و یا کبدی باشد. پس پف زیر چشم و کبد باهم ارتباط دارند.
افزایش فشار درون رگ ها هم می تواند سبب ایجاد پف زیر چشم شود که نمایانگر کمبود پروتئین آلبومین در بدن است.

البومین:
همان گونه که در بخش بالا توضیح دادیم وظیفه آلبومین تبادل آب بین رگ ها و بافت آن می ‌باشد.
اگر فشار داخل رگ بالا باشد نمی ‌تواند این کار را به درستی انجام دهد و همین موضوع سبب ایجاد پف زیر چشم می گردد. پس ارتباط بین پف زیر چشم و کبد را می ‌توانیم در پایین آمدن تولید و ساخت پروتئین آلبومین بنامیم یا این که می ‌تواند علامتی از کمبود ویتامین های گوناگونی که بدن به آن نیاز دارد باشد.
پس شما می توانید از راه نشانه‌هایی که در چهره ایجاد می گردد بیماری های مربوط را شناسایی نموده و بسیار اهمیت دارد که به پزشک مراجعه نمایید و با انجام آزمایشات مختلف علل اصلی آن را پیدا نمایید.
البته احتمال دارد علت پف زیر چشم انباشتگی چربی نیز باشد و ارتباطی به کبد نداشته باشد در این حالت اگر پف چشم دائمی می باشد بهتر است از راه‌های نوین جهت برطرف کردن دائمی آن استفاده نمایید مانند بلفاروپلاستی.

پف زیر چشم و کبد

مشکلات کبدی احتمال دارد سبب ایجاد پف زیر چشم شوند. البته آن‌ ها تنها دلیل چنین مسئله‌ای نیستند. پس اگر با پف کردگی چشم بیدار شدید، چندان نگران نباشید. این موضوع به شکل خفیف در صبح طبیعی است و بعد از مدتی کوتاه از بین می ‌رود. اگر احساس می‌ کنید این پف دائمی و طولانی و غیر طبیعی است. اگر این پف در طول شبانه روز کم نشود، می ‌تواند نشانه‌ای از جمع شدن مایعات در بدن باشد. احتباس مایعات در بدن احتمال دارد به علت مشکلاتی در عملکرد کلیه یا کبد روی دهد. پس ارتباط بین پف زیر چشم و کبد دلیل تمام پف کردگی های چشم نیست و می تواند علل دیگری نیز داشته باشد.
برای این که بدانیم دلیل پف چیست و آیا ارتباطی بین پف زیر چشم و کبد وجود دارد یا خیر نیاز است معاینه درستی از وضعیت تورم دست و پاها به خصوص مچ انجام گیرد تا مشخص گردد که این پف در اثر جمع شدن مایع در بدن رخ داده است یا نه. در صورت وجود مشکلات کبدی، گاهی احتمال دارد علاوه بر پف چشم، دچار تورم در پیرامون لب ‌ها نیز شوید. بیماری‌ های کبدی سبب ایجاد مشکلات دیگری نیز می‌ شوند؛ از جمله جمع شدن سنگ ‌های صفراوی در کبد که با زرد شدن عمومی بدن همراه است. این موضوع نشانه مهمی است که به درمان پزشکی احتیاج دارد. در مجموع باید گفت در ادامه دار شدن پف چشم بایستی آزمایشات مختلف انجام داد تا از ارتباط یا عدم ارتباط پف زیر چشم و کبد اطمینان حاصل کرد.

رابطه پف زیر چشم و کبد - دکتر مهرداد خوانساری

درمان پف چشم

جدای از اینکه ارتباطی بین پف زیر چشم و کبد باشد یا نه بایستی روش هایی را بکار برد تا پف زیر چشم برطرف شود. در اینجا به چند روش درمان پف زیر چشم اشاره می کنیم. البته اگر پف زیر چشم و کبد با هم ارتباط داشته باشند معمولا با برطرف شدن مشکل کبد، مشکل پف زیر چشم هم برطرف می شود.

درمان پف زیر چشم با فیلر
در این روش یک ماده پر کننده، که یک ماده ژله ای است را در مکانی قرار می ‌دهد که بخش زیر چشم و گونه به یکدیگر می ‌رسند. بدین صورت، سطحی صاف ایجاد می‌ کنند. تزریق فیلر تحت بیحسی موضعی انجام می گیرد. نتایج انجام این روش ۶ الی ۱۲ ماه ماندگاری دارند. در رابطه با این روش درمان بایستی گفت که احتمال ایجاد عوارض خطرناک بالا می باشد، پس حتما پیش از استفاده از این روش حتما با یک متخصص مشورت کنید و پس از آن در صورت نیاز در یک کلینیک معتبر این روش را انجام دهید.

درمان پف زیر چشم با پلکسر
این روش یک روش جهت پف چشم است. با استفاده از عناصر طبیعی بدن می توان به آسانی با پف چشم مبارزه کرد. در طول درمان، پزشک نمونه کوچکی از خون را می‌ گیرد. پس از آن خون را سانتریفیوژ می‌ کند تا بتواند پلاسمای غنی از پلاکت را از آن استخراج کند. ماده خارج شده از پلاسما دارای هورمون‌ های رشد و عوامل دیگری است که سبب افزایش ویژگی ارتجاعی، رشد کلاژن و سوزاندن کیسه‌ های چربی می‌ گردد. زمانی که جراح پلاسمای غنی از پلاکت را ایزوله کرد، آن را به بخش کیسه زیر چشم تزریق می نماید. این روش به عنوان یک موضوع پیش گیرانه در مقابل ایجاد کیسه‌ زیر چشم یا جهت درمان پف‌ متوسط چشم موثرتر است.

مزوتراپی
مزوتراپی تکنیکی جهت از بین بردن پف زیر چشم، سیاهی دور چشم است. مزوتراپی مدرن ترین روش درمان پف زیر چشم است که از مجموعه ‌ای از ویتامین‌ های مورد نیاز، آنزیم‌ های ضروری، هورمون‌ ها و عصاره‌ های گیاهی جهت جوان‌ سازی و سفت‌ نمودن پوست و نیز کمک به از بین بردن چربی‌ های اضافی استفاده می‌ نماید.
این مواد به لایه مزودرم پوست، یعنی محلی که سلول‌ های خونی در آن می چرخند، تزریق می گردد. مواد موجود در تزریقات مزوتراپی سبب تحریک فیبروبلاست‌ ها می گردند. فیبروبلاست‌ ها سلول‌ هایی هستند که تولید کلاژن، الاستین و دیگر مواد را تحریک می ‌کنند. این اجزا مسئول حالت الاستیکی پوست انسان هستند.
بالا بودن سطح این مواد در بدن سبب جوان تر دیده‌ شدن پوست می گردد. مزوتراپی یک تکنیک تقویت‌ کننده با اثرات بالا جهت از بین بردن این پف کردگی‌ های زیر چشمی است. اگر شما نیز جزو آن دسته از کسانی هستید که از پف چشمان خود خسته شده ‌اید، مزوتراپی به عنوان یک تکنیک موثر می ‌تواند به شما کمک کند.
باز هم متذکر می شویم که اگر بین پف زیر چشم و کبد ارتباطی بود ابتدا بایستی مشکل کبر برطرف گردد و پس از آن به سراغ اینگونه روش ها بیاییم. مزوتراپی روشی است که ممکن است دارای عوارضی باشد. این عوارض گاها می توانند عوارضی سنگین و جبران ناپذیر و همیشگی باشند. پس حتما در انتخاب این روش و انتخاب مطب و کلینیک اجرا کننده آن دقت کافی داشته باشید و از مشورت با پزشک متخصص غافل نشوید.

کربوکسی تراپی
برای این روش از گازی به نام (CO2) استفاده می‌ گردد و کربوکسی تراپی در قیاس با دیگر روش‌ ها یک روش غیر جراحی مبتنی بر تزریق است. استفاده از این موضوع بهبود سریع بیمار را به دنبال دارد و می ‌تواند سبب لذت بردن سریع آن ها از نتیجه درمان شود.
کربن دی اکسید مورد استفاده در این راهکار، کم فشار بوده تا از آسیب به بدن پیشگیری شود. زمانی که قسمت تحت درمان با اکسیژن بیشتری تامین شود، ساخت کلاژن تحریک می شود و تخلیه سریع سموم در آن قسمت بیشتر می‌ شود و در نتیجه پوست ظاهری جوان‌تر به خود می‌ گیرد.

پلاسما جت
پلاسما جت یک تکنولوژی انقلابی جهت سفت نمودن پوست است. پلاسما به جهت تحریک و انقباض پوست مورد استفاده قرار می گیرد و سبب سفت شدن آن جهت دست یابی به پوستی صاف‌‌تر می‌ شود.
این درمان برای قسمت اطراف چشم، سفت نمودن پوست، زگیل‌ ها و خطوط دیگر مناسب است. از این تکنیک هم به عنوان درمان افزایش سن و پیری و هم به عنوان درمان جای زخم می‌ توان بهره برد. پس اغلب نواحی پوست از جمله خط‌های ریز و چروک صورت یا بدن را می ‌توان با این تکنیک مورد هدف قرار داد. برای مثال، پوست دور چشم نازک است و سریع‌‌تر از دیگر نقاط خاصیت ارتجاعی خود را از دست می ‌دهد، در نتیجه این روش به عنوان درمان پف چشم و کشیدگی پوست به شکل خاصی می ‌تواند موثر واقع گردد.

کرم پف چشم
لایه برداری شیمیایی نیز با از بین بردن لایه‌ سطحی، چروک پوست زیر چشم و حتی پف آن را درمان می ‌کند. استفاده کردن از محلول‌ های شیمیایی سبب حل شدن سلول‌ های قدیمی پوست می گردد تا پوستی روشن‌‌تر نشان دهد. بسته به نوع پوست شخص و قرار گرفتن در معرض آفتاب، نتایج می ‌تواند تا چندین سال باقی بماند.
اگر درمان پف زیر چشم برای شما حیاتی است می‌توانید از روش عمل پف زیر چشم برای درمان استفاده کنید.

درمان های خانگی پف چشم

رژیم غذایی
مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف کردن شکر، مصرف نمک و کربوهیدرات‌‌های تصفیه شده را به حداقل ممکن برسانید. مصرف آبمیوه‌‌ها یکی از راه‌های عالی جهت دریافت مواد مغذی گیاهی است.

چشمان را مالش ندهید
ماساژ پیرامون چشم به گردش خون و انرژی کمک می ‌کند؛ پس ماساژ دور چشم‌ مفید است ولی مالش مداوم می‌ تواند سبب شکستن عروق خونی کوچک در پیرامون چشم شود که این موضوع خستگی را افزایش می ‌دهد و می تواند پف را تشدید کند. مالیدن چشم می‌ تواند به قرنیه آسیب برساند و احتمال عفونت کردن را افزایش دهد.

سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد معضلات گردش خون، با ایجاد مشکل در جریان خون در پوست، سبب نازک شدن پوست می گردد. دود ناشی از سیگار می ‌تواند سبب تحریک چشم‌ها گردد. سیگار کشیدن مانع از جذب مواد مغذی مورد نیاز همچون ویتامین ث که جهت ترمیم پوست ضرورت دارد، می ‌شود.

وضعیت خوابیدن
اگر عادت دارید بر روی شکم بخوابید، سعی نمایید خوابیدن بر روی کمر را هم امتحان نمایید و حتی زیر سر خود یک بالش بیشتر بگذارید.

رابطه پف زیر چشم و کبد - دکتر مهرداد خوانساری

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با رابطه پف زیر چشم و کبد صحبت کردیم. همانطور که در این مطلب هم به آن اشاره کردیم مشکلات کبدی می توانند مسبب علائم مختلفی همچون پف زیر چشم باشند. با درمان به موقع مشکل می توانید از پف زیر چشم جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره