شماره تماس

09377999239

جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی

جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی با دکتر خوانساری

جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی چیست؟

از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی یکی از دغدغه ‌های کسانی است که به تازگی جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند. برای این اشخاص همواره جای نگرانی وجود دارد که نکند جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی تا پایان عمر باقی بماند. بلفاروپلاستی یکی از جراحی ‌های سرپایی به حساب می ‌آید که برش‌ های بسیار ریز و ظریفی برای این عمل بر روی پلک ایجاد می ‌شود. در این جراحی بافت ‌های اصلی مورد هدف قرار می گیرد؛ ولی بخیه ‌هایی که پس از جراحی زده می ‌شود؛ سبب می ‌شود که این پوست شروع به ترمیم بافت‌ های آسیب دیده کرده و جای بخیه ‌ای باقی نمی‌ ماند.
جای بخیه یکی از مشکلات موجود در پوست صورت است که احتمال دارد به دلیل جراحی، ضربه، حادثه یا حتی از طریق تغییر شکل ابرو ایجاد شود. این مشکل به طور معمول سبب فرم غیرطبیعی و ناهمواری در ابروها می ‌شود که احتمال دارد سبب کاهش اعتماد به نفس شخص شود. در ادامه، راه های از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

آیا جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی می ‌ماند؟

بله، جای بخیه‌ ها احتمال دارد برای چند روز پس از عمل پلک باقی بمانند. با این وجود تا هنگامی که بخیه ‌ها به شکل کامل کشیده نشوند پوست به حالت طبیعی خود باز نمی‌ گردد. جهت کمک به تسریع فرآیند بهبود، احتمال دارد پزشک از قطرات چشمی و کرم ‌های ضد التهاب استفاده نماید. به علاوه، مهم است که مراقبت ‌های پس از عمل را دقیقا انجام دهید تا دوره نقاهت کاهش پیدا کند و نتایج مناسب تر باشد.
اغلب اشخاص فکر می کنند که تنها عامل تاثیرگزار بر ماندگاری جای بخیه ها، جراح است. از اینرو به اولین چیزی که فکر می کنند پیدا کردن یک پزشک مجرب است تا بخیه ها را به نحوی بزند که جای بخیه ها نماند. این چیزی است که از جراح می خواهند. “دکتر آیا جای بخیه بعد از بلفاروپلاستی می ماند؟ درست است که مهارت جراح یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگزار است ولی باید بدانید که عوامل مهم دیگری مثل، متابولیسم بدن، نوع بخیه ها، مراقبت های پس از جراحی و ترمیم کننده ها تاثیر به مراتب بیشتری در بجا ماندن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی دارند که در ادامه هر کدام را به تفکیک بررسی خواهیم کرد:

جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی با دکتر خوانساری

تاثیر متابولیسم بدن
ساده ترین فاکتور تاثیرگزار که تقریبا همه از آن آگاهند ولی بخاطر سادگی آن را نادیده می گیرند، تاثیر متابولیسم یا ویژگی های بدنی هر شخص است. احتمالا شنیده اید که بعضی اشخاص خوش زخم هستند و به محض اینکه جایی از بدن آن ها زخم شود سریعا ترمیم می شود و بعضی اشخاص مدت ها جای زخم ها بر روی بدن شان باقی می ماند. این یک مثال و تعریف ساده از تاثیر متابولیسم بر ماندگاری جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی است که عامه مردم از آن استفاده می کنند. حال شما می توانید با توجه به زخم هایی که در بدن تان داشته اید متوجه شوید که بدنتان خوش زخم است یا نه. اگر پیش تر زخم ها در بدنتان با سرعت خوبی ترمیم می شدند می توان انتظار داشت که جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی هم با سرعت خوبی ترمیم شود. ولی توجه داشته باشید این تنها عامل نیست و بایستی با کمک عوامل دیگر به این روند سرعت بخشید.

تاثیر تکنیک جراحی
تجربه اثبات کرده است که تکنیک عمل، نوع برش و تکنیک بخیه زدن بر سرعت از بین رفتن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی اثرگزار است. به مرور زمان متخصصان، با تجربه ای که کسب می کنند نحوه انجام برش ظریف و بخیه های ظریف را یاد می گیرند. برش بهتر مساوی است با احتمال گوشت اضافه کمتر. همین طور روش بخیه زدن هم در این مورد مهم است. به همین علت تمام اشخاص به دنبال جراح ماهر و مجرب تری هستند. اما بایستی در نظر داشته باشید که این تنها فاکتور اثرگزار نیست.

تاثیر جنس بخیه ها
برای جراحی بلفاروپلاستی به طور معمول از بخیه های کشیدنی استفاده می گردد. این نوع بخیه ها ظریف تر از بخیه های جذبی بوده و مراقبت از آن ها در برابر پاره شدن سخت تر است. ولی در مقابل، بخیه های کشیدنی واکنش کمتری خواهند داشت و احتمال ماندن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی را کمتر می کنند. برند بخیه ها هم عامل اثرگزاری است ولی در این مورد نمی توان از پزشک یا مرکز جراحی انتظار خاصی داشت زیرا که این عامل به سیاست های واردات کالا بستگی دارد.

تاثیر مراقبت های پس از عمل
شاید یکی از اصلی ترین عوامل برای از بین رفتن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی کیفیت مراقبت های پس از جراحی باشد. اینکه چقدر این مراقبت ها را جدی بگیرید به خود شخص بستگی دارد ولی قطعا بر نتیجه نهایی و محو شدن جای بخیه ها اثر مستقیم دارد. برای مثال اگر کمپرس سرد را در 2 روز نخست جدی نگیرید یا در روزهای نخستین پس از جراحی از موبایل، تلویزیون و لپ تاپ استفاده کنید یا مداوم در زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، در این صورت پلک ها ورم بسیاری خواهند کرد که احتمال دارد سبب پاره شدن بخیه ها شود و در نتیجه امکان باقی ماندن جای بخیه بیشتر می شود.
کیفیت تغذیه پس از بلفاروپلاستی عامل مهمی در از بین رفتن جای بخیه ها است. استفاده از میوه های تازه، ویتامین C و E و A، استفاده از مایعات زیاد و هیدراته کردن بدن، استفاده از کرفس و آب هویج، موز و مواد حاوی پروتئین تاثیر بسیاری در از بین رفتن رد بخیه ها دارند.

تاثیر ترمیم کننده ها
با کمک همه موارد ذکر شده می توان تا حد مناسبی به روند ترمیم زخم کمک کرد ولی استفاده از ترمیم کننده های باکیفیت می تواند یک برگ برنده جهت از بین بردن جای بخیه ها باشد. برای این منظور تمام جراحان در نسخه دارو های بعد از عمل یک یا چند مورد ترمیم کننده خوب معرفی می کنند. به طور معمول نحوه استفاده از ترمیم کننده ها به این صورت است که از فردای روز جراحی هر روز 2 الی 3 مرتبه یک لایه نازک آن را بایستی بر روی خط بخیه بکشید. این کار را بهتر است به مدت 3 الی 6 ماه تکرار کنید تا رد بخیه ها محو شوند.

از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی با دکتر خوانساری

جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی چگونه جوش می ‌خورد؟

برای جوش خوردن جای بخیه پوست به حداقل 5 روز زمان احتیاج است. در این روند روی زخم پوسته می ‌بندد. ولی به شکل کامل ترمیم نمی‌ شود و پس از 2 ماه جای زخم کامل خوب می‌ شود ولی نه مثل روز اول تا حدودی به کمترین شکل خود می‌ رسد. زمانی که به کمترین حالت خود می ‌رسد به این معنا نیست که به شکل کامل ترمیم می ‌یابد ولی به نحوی است که جای بخیه قابل تشخیص نیست.

چکار کنیم که جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی از بین برود؟

جهت از بین بردن جای بخیه عمل پلک، می‌ توان از روش ‌های گوناگونی استفاده کرد. یکی از تکنیک های معمول برای این کار، استفاده از کرم ‌های ویژه ای است که به جهت تسریع فرآیند ترمیم و بهبودی بافت پوستی استفاده می ‌شوند. به علاوه، از روش ‌های دیگری مثل لیزر درمانی، ماساژ، میکرو دیر میراژ هم برای از بین بردن جای بخیه استفاده می ‌شود. در هر حال، پیش از هر گونه روش درمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

روش‌های از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی

جهت از بین بردن جای بخیه راه های درمانی گوناگونی وجود دارد که با مشورت با پزشک می ‌توانید بهترین روش ها را انتخاب نمایید. برخی از راه ها شامل موارد زیر است:

کرم‌ های دارای روغن ‌های طبیعی
استفاده از کرم ‌های دراای روغن ‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون می‌ تواند بهبود مناسبی در جای بخیه پلک ایجاد کند. این کرم ‌ها به علت دارا بودن خصوصیات ضد التهابی می‌ توانند به سرعت التهاب را کاهش دهند و به از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی کمک کنند. به علاوه، این کرم ‌ها می ‌توانند به پوست کمک کنند تا سریع تر ترمیم گردد و به شکل طبیعی بازگردد.

داروهای شیمیایی
بعضی از داروهای شیمیایی جهت از بین لکه‌ های پوست هستند و با مشورت پزشک متخصص می‌ توانید از مناسب ‌ترین آن‌ ها استفاده کنید. به علاوه می ‌توانید با تزریق بعضی از دارو هایی که بیشتر برای از بین جای زخم بخیه ‌های برجسته است استفاده نمایید. ولی لازم به ذکر است پیش از استفاده از هر کدام از داروها با پزشک مشورت کنید.

استفاده از لیزر
روش‌ های لیزر درمانی می ‌توانند بهبود خوبی در روند درمان جای بخیه پلک ایجاد کنند. با لیزر، می ‌توان جای بخیه پلک را به طرز دقیق و با دقت بالا درمان نمود. به علاوه، روش ‌های لیزر می ‌توانند به پوست کمک نمایند تا سریع تر ترمیم شده و به فرم طبیعی خود بازگردد.

استفاده از روش ‌های میکرونیدلینگ
تکنیک ‌های میکرونیدلینگ یکی از تکنیک ‌های جدید و موثر جهت درمان جای بخیه هستند. این تکنیک با استفاده از سوزن ‌های ریز، می ‌تواند به پوست کمک نماید تا سریع تر ترمیم گردد و به شکل طبیعی بازگردد. همچنین، روش ‌های میکرونیدلینگ می ‌توانند بهبود زیادی در درمان جای بخیه پلک ایجاد کنند.

روش‌ های جراحی
در مواردی که جای بخیه شدید باشد، تکنیک های جراحی می ‌توانند بهبود خوبی در درمان جای بخیه ایجاد کنند. با استفاده از روش‌، می‌ توان جای بخیه پلک را به شکل مناسب و با دقت درمان نمود. به علاوه، روش ‌های جراحی می ‌توانند به پوست کمک نمایند تا سریع تر ترمیم گردد و به فرم طبیعی خود بازگردد.

روش های از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی با دکتر خوانساری
آشنایی با بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی، یک روش جراحی است که جهت بهبود ظاهر پلک‌ ها و حذف مشکلات ظاهری و حتی گاها بینایی مربوط به آن‌ ها انجام می ‌شود. این جراحی می ‌تواند شامل برداشتن بخش های اضافی پوست، چربی و عضلات پلک و تنظیم موقعیت پلک ‌ها جهت جلوگیری از افتادگی پلک باشد.
حال برای درک بهتر موضوع یعنی جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی، بهتر است به طور مختصر با روند این جراحی آشنا شویم:
مشاوره با پزشک: در این گام، شما بایستی با جراح پلاستیک ملاقات نمایید تا مشکلات و اهداتان را بررسی کنید. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی، اندازه و فرم پلک ‌ها، سن و شرایط عمومی شما، ارزیابی درستی از نیاز های شما خواهد داشت.
بررسی پیش از جراحی: جراح احتمال دارد آزمایشات مورد نیاز را بخواهد تا مطمئن گردد که شما برای جراحی آماده هستید. این موارد شامل آزمایش خون، بررسی عملکرد قلب و شش ها و دیگر آزمایشات تشخیصی می ‌شود.
جراحی: بلفاروپلاستی به طور معمول تحت بی حسی موضعی انجام می ‌شود. پزشک می ‌تواند بر اساس نیاز ها روش ‌های گوناگونی را انتخاب کند، از جمله:

برداشتن پوست اضافی: پزشک با برش در لبه پلک، پوست اضافی این قسمت را برداشت می ‌کند.
برداشتن چربی: اگر چربی‌ اضافی در پلک‌ وجود دارد، احتمال دارد جراح آن ‌ها را نیز بردارد.
تقویت عضلات ضعیف: در بعضی موارد، عضلات پلک ضعیف هستند و احتیاج به تقویت دارند. پزشک می‌ تواند با استفاده از روش ‌های گوناگونی، عضلات را تقویت نماید.
بخیه: بعد از انجام تغییرات، پرشک پوست پلک را بنا به تشخیص بخیه جذبی یا کشیدنی می ‌زند. بخیه ‌های جذبی پس از مدتی جذب پوست می ‌شوند، ولی بخیه ‌های کشیدنی بایستی به وسیله جراح کشیده شود.
دوره نقاهت: بعد از بلفاروپلاستی، ممکن است شما به یک واحد بستری منتقل ‌شوید تا تحت نظر باشید. در این مرحله، احتمال دارد دارو های ضد التهاب و درد به شما تجویز گردد و شما بایستی راهنمایی‌ های مربوط به مراقبت‌ های پس از بلفاروپلاستی را انجام دهید تا دوره نقاهت کم و نتایج طبیعی داشته باشید.
بازگشت به عادت‌های روزمره: پس از بلفاروپلاستی، زمانی نیاز است تا به شکل کامل به عادت ‌های روزمره خود بازگردید. شما بایستی از فعالیت ‌های سنگین اجتناب کنید و دستورات متخصص را در رابطه با مواردی همچون شستشوی صورت، عدم استفاده از مواد آرایشی و استفاده از عینک را رعایت کنید.
مهم است که تمام دستورات پزشک متخصص را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه نشانه های نامطلوب یا مشکلات بعد از جراحی، به پزشک اطلاع دهید.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با جای بخیه بعد از عمل بلفاروپلاستی صحبت کردیم و راهکارهای درمان آن پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مورد به اطلاعات جامعی در رابطه با این موضوع رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره