شماره تماس

09377999239

روش جایگزین بلفاروپلاستی

روش جایگزین بلفاروپلاستی-دکتر خوانساری

روش جایگزین بلفاروپلاستی چیست؟

روش جایگزین بلفاروپلاستی متنوع است که در این مقاله به چند مورد از آن ها شاره خواهیم نمود. اصلی‌ترین دلیل افتادگی پلک افزایش سن و پیری است. عضله‌ی بالای چشم، مسئول بالا بردن پلک است. هرچه سن شخص، افزایش پیدا می ‌کند، این عضله دچار کشیدگی بیشتر شده و در نتیجه سبب پایین‌ افتادن پلک می گردد.
با وجود اینکه این معضل اغلب در اشخاص بزرگسال در سنین گوناگون دیده می ‌شود، می ‌تواند کودکان را نیز از ابتدای تولد به خود گرفتار نماید. البته افتادگی پلک در بچه ها، نادر است. گاهی ‌اوقات علت اصلی این موضوع ناشناخته باقی می ‌ماند. برخی مواقع نیز صدمه به چشم، همچون ضربه، سبب افتادگی پلک می گردد. مشکلات عصب‌ شناختی نیز می ‌تواند شخص را به این مشکل مبتلا کند.

فهرست مطالب

علل بیمار گونه افتادگی پلک عبارتند از:

  • پتوز مادرزادی
  • آسیب عصبی
  • بیماری عضلانی
  • میاستنی گراویس

عمل بلفاروپلاستی به روشی اطلاق می‌ شود که در آن پوست‌ های افتاده بالای پلک برداشته شده و در اصطلاح لیفت پلک رخ می دهد. این روش، عمل محسوب می ‌شود و با برش همراه است در حالی که با بلفاروپلاستی غیر جراحی در حقیقت بدون برش و با استفاده از روش های مختلف انجام می‌ شود و پوست‌ های اضافه پلک جمع می شود. این روش های جایگزین روش هایی جدید در جوانسازی پوست می ‌باشند. البته باید گفت که بلفاروپلاستی کماکان بهترین راه جهت برطرف کردن افتادگی پلک است!
در روش جایگزین بلفاروپلاستی، پزشک بدون حذف پوست اضافی و بدون اصلاح عضله اوربیکولار پلک ‌ها، کار را انجام می‌ دهد. (برداشتن پف بالای چشم بدون جراحی) این موضوع به پیشگیری از ریسک ‌های ناشی از مداخلات جراحی کمک می نماید.

روش جایگزین بلفاروپلاستی-دکتر خوانساری

پلاسما تراپی

یک روش جایگزین بلفاروپلاستی، پلاسما تراپی است که به آن پلکسر یا پسلاسما جت نیز می گویند. پلاسما جت دستگاهی است که جهت تصعید پوست اضافی، پلاسما ایجاد می ‌کند. این دستگاه انرژی را به سلول ‌های سطحی پوست می‌ دهد بدون اینکه بافت‌ های دیگر را متاثر سازد، پس جهت انعطاف‌ پذیری حرکت پلک بلافاصله بعد از درمان مناسب است.
نتایج این روش جایگزین بلفاروپلاستی شامل کاهش سریع پوست اضافی در پلک بالا یا پایین و نیز کاسته شدن از پوست اضافی در بخش خارجی اطراف چشم است. از مزایای دیگر این روش بهبود خطوط صورت در گوشه چشم و استخوان گونه است.
در اینجا به چند مزیت پلاسما جت اشاره می کنیم:

  • بهترین نتایج در کسانی دیده می ‌شود که دچار شلی و افتادگی متوسط پوست پلک هستند بدون وجود دیگر نشانه ‌های پیری مثل چروک
  • بعد از این روش بهبودی سریع است و در مدت زمانی کمتر از 10 روز التهاب رفع می گردد.
  • روش پلکسر سریع بوده و در مدت زمان کمتر از نیم ساعت قابل انجام است
  • شخص در مدت زمان کمتر از 1 هفته به محیط کار بر می گردد.
  • این روش عوارض جراحی پلک را ندارد.

عوارض جانبی روش پلکسر

عوارض جانبی پلاسما تراپی، احتمال دارد شامل تورم و قرمزی در بخش تحت درمان به مدت 2 تا 3 روز باشد. فرایند بهبودی شامل پوسته پوسته شدن طی یک دوره‌ 1 هفته ‌ای خواهد بود.
درمان گاهی اوقات می‌ تواند سبب ایجاد قرمزی و تورم طولانی در زمان بهبودی پوست شود. این شرایط به ویژه زمانی که پلک‌ ها یا بخش های نزدیک به چشم درمان می‌ شوند، قابل پیشبینی است. برطرف شدن آن برای بعضی از اشخاص 7 ای 10 روز بطول می ‌انجامد. می ‌توان در صورت نیاز از لوازم آرایشی جهت پوشاندن عوارض درمان استفاده کرد ولی نبایستی تا 24 ساعت بعد از درمان استفاده شوند. نتایج فوری است و طی 2 تا 4 هفته بهبود پیدا می‌ کنند.

میزان ماندگاری پلاسما جت

این درمان سبب جمع شدگی سریع و کوتاه شدن الیاف پوست می شود و تاثیر این روند طی 2 تا 4 هفته ادامه پیدا می‌ کند. نتایج درمان پلکسر می توان گفت که دائمی است، البته فرآیند طبیعی پیری ادامه دارد و در نهایت پوست مجددا شل می ‌شود و می ‌افتد. با در پیش گرفتن زندگی سالم و سبک زندگی خاص می ‌توانید فرآیند پیری را کندتر نمایید. عامل ‌هایی همچون سیگار کشیدن، نور آفتاب و مراقبت نکردن از پوست فرآیند پیری را سریع تر می ‌کند. گاهی اوقات نیاز است جهت مشاهده بهترین نتایج، پلکسر تکرار شود.

کاندیدای مناسب برای روش جایگزین بلفاروپلاستی یعنی پلکسر

مناسب ترین اشخاص افرادی هستند که سنی بالای 35 سال دارند و از افتادگی پلک و یا تورم پلک در چهره ناراضی باشند.
پیش از انجام این روش نیاز است تا سلامت شخص با کمک آزمایش های خاص بررسی و تایید شود تا شخص بتواند کاندید مناسبی جهت از بین بردن افتادگی پلک باشد.
نیاز است تا اشخاص متقاضی جهت انجام این روش از نتایج آن انتظارات واقع بینانه داشته باشند تا بتوانند از نتیجه نهایی راضی باشند، توقعات غیر منطقی می تواند تاثیرات مخربی را بر روحیه شخص بر جای بگذارد.

هزینه پلاسما جت چقدر است؟

روش و تکنیک های گوناگونی برای این روش وجود دارد که با توجه به نیاز هر شخص و نتیجه ای که می خواهد از انجام آن داشته باشد، به وسیله پزشک تعیین می شود که هزینه های گوناگونی خواهد داشت. هزینه درمان با پلاسماجت نسبت به جراحی معمولا کمتر است. این روش برای هر شخص شرایط خاص خودش را دارد و نمی توان به طور مشخص برای آن هزینه ای دقیق تعیین نمود. برای مثال احتمال دارد در یک شخص احتیاج به عمل هر دو پلک پایین و بالا باشد، ولی شخص دیگر تنها جهت لیفت یکی از دو پلک اقدام کند.

مراقبت های بعد از پلاسماجت

  • تا یک هفته پس از انجام پلاسماجت پلک های خود را تمیز نگه دارید.
  • احتمال دارد بعد از پلاسماجت تورم ایجاد گردد که طبیعی بوده و کم کم برطرف می شود.
  • بعد از تمام شدن درمان، فرد می تواند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد.
  • حداکثر به مدت 1 هفته لکه های قهوه ای بر روی پلک مشاهده می گردد که کم کم از بین خواهد رفت.
  • چنانچه قرمزی در چشم ها وجود داشته باشد بایستی از ضد آفتاب دور چشم استفاده نمود.
  • بر روی زخم های ناشی از پلاسماجت لایه ای تشکیل می گردد که بایستی از دستکاری آن خودداری نمود. این مورد پس از یک هفته خود به خود رفع می شود.

بیمار می بایست 2 هفته بعد از انجام عمل جهت کنترل وضعیت پلک ها دوباره به پزشک خود مراجعه نماید.

روش جایگزین بلفاروپلاستی چیست؟-دکتر خوانساری

آمادگی جهت پلکسر

آمادگی جهت انجام این روش درمانی پیچیدگی های چندانی ندارد. پیش از شروع درمان، پوست پشت چشم تمیز شده و آرایشی نداشته باشد. باید گفت که از بی حسی موضعی برای این بخش استفاده شود. پیش از پلکسر بلفاروپلاستی نیز بعضی مشورت ها و معاینات پیش از جراحی انجام می شوند، از جمله عکس از پلک و تعیین ساختار و برنامه درمانی.

پس از درمان با پلکسر

بعد از تمام شدن پلکسر فرد تا چند ساعت احساس سوزش و التهاب بر روی پلک خواهد داشت که این احساس به مرور بهبود پیدا می کند. گاهی توصیه می گردد از پک های یخ جهت کاهش سوزش استفاده شود.
بعد از این روش نیاز به ماندن در بیمارستان نبوده و می توانید به منزل برگردید، البته پیشنهاد می شود شخصی را به همراه خود ببرید تا در برگشت به منزل دچار مشکل نشوید. به علاوه بلافاصله بعد از اتمام درمان با دستگاه پلکسر رانندگی نکنید.

نتایج این روش جایگزین بلفاروپلاستی

پلکسر یک روش سریع و ماندگار جهت لیفت پلک محسوب می گردد که نتیجه آن هم مناسب است. مراقبت های بعد از درمان بهتر است 2 تا 3 هفته ادامه پیدا کند، این مراقبت ها ماندگاری این روش را بیشتر خواهند نمود. در این روش هم به فرد توصیه می گردد تا مدتی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب اجتناب کند.

توصیه هایی برای کاهش عوارض پلکسر

جهت پیشگیری از عوارض بیشتر این روش، بایستی توصیه ‌های پزشک را پس از انجام عمل پلک اجرا کرد:

  • حداقل از ۲۴ ساعت پس از انجام این روش بایستی از فعالیت شدید و ورزش ‌های سنگین خودداری کرد.
  • پس از این روش بایستی از قرار گرفتن در معرض گرما پرهیز کنید.
  • به علاوه باید طی دو هفته نخست پس از انجام این روش، از لایه ‌برداری ‌های شیمیایی و لیزر درمانی استفاده نکنید.
  • متقاضی زن بایستی از آرایش چشم ‌ها در روز انجام روش یا تماس هر ماده ‌ای به چشم پیشگیری کند.
  • فعالیت شدید همچون شنا کردن ممنوع است.
  • سیگار کشیدن را تا مدتی ترک نمایید چرا که دود می‌ تواند چشم را تحریک کند.
  • استفاده از لنز‌های طبی یا مالیدن و ضربه به چشمان به نتیجه این عمل آسیب می زند.

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

یک روش جایگزین بلفاروپلاستی بوتاکس است. انقباضات عضلانی سبب ایجاد چین و چروک در پیرامون چشم، میان ابرو ها و روی پیشانی می گردد. تا همین اواخر راه حلی جهت برطرف کردن این مسائل وجود نداشت، ولی امروزه پزشکان زیبایی از بوتاکس استفاده می کنند. بوتاکس یک تزریق و یکی از راه های برطرف نمودن افتادگي پلك است که می تواند چین و چروک ها را در عرض چند روز صاف کند.
به طور کلی بوتاکس از یک باکتری ساخته شده است. در دوز های بالا، این باکتری می تواند سمی باشد، ولی در دوز های متوسط، جهت کاربرد های درمان زیبایی بی خطر است. متخصصین به طور منظم از بوتاکس جهت درمان چین و چروک و خطوط پوست استفاده می کنند.
بوتاکس تکانه های اعصاب به بعضی از عضلات را مسدود می نماید. بعد از درمان، عضلات شل گشته و پوست بر روی آن صاف می شود. عضلات درمان نشده می توانند همچنان منقبض گردند و حالت طبیعی صورت را می سازند. بوتاکس یک گزینه ایمن و موثر است ولی جایگزین دائمی برای بلفاروپلاستی نیست.
بوتاکس یک روش حل موقت است و نتایج آن بین 3 الی 5 ماه طول می کشد. جهت حفظ یکپارچگی، درمان بایستی تکرار گردد. برای بعضی از اراد، نتایج احتمال دارد برای مدت طولانی تر یا کوتاه تری باقی بمانند. با اینکه نتایج موقتی هستند، ولی این درمان می تواند چهره را سال ها جوان تر نشان دهد.

درمان افتادگی پلک با فیلر

یک روش جایگزین بلفاروپلاستی فیلر است. فیلر ها محلول های پرکننده پوست هستند که جهت پر کردن چین و چروک طراحی شده اند. درمان افتادگي پلك با این روش با حداقل زمان از کار افتادگی است، ولی فیلرها جهت حفظ نتایج، هر 6 تا 18 ماه یکبار به نگهداری منظم احتیاج دارند.

درمان افتادگی پلک با نخ

روش جایگزین بلفاروپلاستی دیگری که می توان به آن اشاره کرد، استفاده از نخ است. استفاده از لیفت با نخ جهت تقویت یا بهبود چشم است. نگرانی های بسیاری وجود دارد که لیفت با نخ می تواند به آن کمک کند، همچون افتادگی پلک، خطوط اطراف چشم و پیری بخش ابرو ها.
لیفت با نخ در قسمت پلک یکی از روش های برطرف نمودن افتادگي پلك است و به فرد این امکان را می دهد که نگرانی های خود را بدون جراحی برطرف نماید و نتایج فوری به دست آورد.
این نوع درمان زمانی که به وسیله یک متخصص پزشکی با تجربه انجام می گیرید، یک روش مناسب و ایمن است. یک پزشک با استعداد می تواند نخ ها را با پایین ترین حد ناراحتی و ضربه وارد این بخش از صورت فرد کند.
احتمال دارد در ساعات پس از این درمان، کمی قرمزی مشاهده کنید، ولی این قرمزی بایستی به سرعت فروکش نماید و کبودی یا اثری نداشته باشد.

لیفت پلک بدون جراحی با ورزش

یکی از روش های درمان افتادگی پلک انجام ورزش و تمرینات صورت است. شاید تعجب نمایید که این تمرینات چقدر موثر هستند. با این وجود، باید بدانید که هرچه بیشتر عضله را حرکت دهید، بیشتر آن را تقویت می کنید. در اینجا چند حرکت و ورزش جهت شروع وجود دارد:
با یک دستمال گرم، پلک ها را به آرامی ماساژ دهید. این کار احتمال دارد گردش خون و پاسخ عصبی را افزایش دهد.
با یک مسواک، عضلات پلک خود را بسیار آرام تحریک کنید. تحریک مستقیم همچون این روش ممکن است به کاهش پتوز و افتادگی پلک کمک نماید.
ابروی خود را بالا آورده، انگشت خود را در زیر آن قرار دهید و سعی نمایید چشمان را ببندید. می ‌توانید این کار را با تمرین با وزنه و به امید بهبود افتادگی پلک ‌تان برابر بدانید.

درمان افتادگی پلک با موارد گیاهی

این موارد تاثیر چندانی بر بهبودی افراد با افتادگی پلک زیاد، ناشته و صرفا برای کمک به کسانی است که افتادگی پلک آن ها بسیار کم است و یا اینکه می خواهند از افتادگی پلک جلوگیری نمایند. داروهای گیاهی خاصیت‌ های درمانی زیادی دارند. رفع درد و التهاب، لایه‌برداری و … از جمله این موارد است. داروهای زیر می ‌توانند در درمان افتادگی پلک کمک کنند:

زنجبیل
زنجبیل با خواص ضد درد، لایه‌برداری و نیز خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، می ‌تواند به کاهش درد عضلات پلک و درمان افتادگی آن کمک نماید. این گیاه که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، و جهت از بین بردن لکه ‌های پوستی مفید است. بدین جهت می‌توانید روغن زنجبیل را بر روی محل موردنظر قرار دهید و چند دقیقه ماساژ دهید. البته پیش از استفاده موضعی کمی از آن را بر روی بخشی از پوست تست نمایید تا از عدم بروز تحریکات پوستی اطمینان حاصل کنید.

آلوئه ورا
آلوئه ورا یک گیاه مناسب جهت آب‌ رسانی به پوست است. جهت استفاده از آن می ‌توانید 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با 2 قاشق غذاخوری جو، 4 قاشق غذاخوری ماست و 5 حلقه خیار مخلوط نمایید. پس از آن ۲۰ دقیقه آن ‌ها را بر روی پلک بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. این موضوع را به شکل منظم در طول هفته انجام دهید.

روش جایگزین بلفاروپلاستی-دکتر خوانساری

ترکیب جو، عسل و تخم مرغ
ترکیب جو، عسل و تخم مرغ دارای مواد معدنی و اسید آمینه است. این موارد می ‌توانند ویژگی کشسانی پوست را کاهش داده و از این راه به بهبود افتادگی پلک کمک می‌ کنند. جهت استفاده از این ترکیب تقویت‌ کننده 1 قاشق غذاخوری جو دوسر، 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 زرده تخم مرغ را با یکدیگر مخلوط نموده و به مدت سی دقیقه بر روی پلک بگذارید. این موضوع را می ‌توانید 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

کرم رفع افتادگی پلک
یک روش جایگزین بلفاروپلاستی استفاده از کرم است، اما همچون درمان های گیاهی، این روش برای افرادی با افتادگی پلک زیاد، چندان مناسب نیستند و بهترین نتیجه را تنها عمل بلفاروپلاستی می دهد. کرم رفع افتادگی پلک علاوه بر اینکه از پیری پوست پیشگیری می‌کند، می ‌تواند با کاهش ویژگی کشسانی پوست، از بروز چروک ‌ها پیشگیری کنند. اگر صادقانه بگوییم، این کرم‌ ها تاثیر طولانی نداشته و در صورت عدم استفاده از آن‌، پلک‌ ها دچار افتادگی می‌ شوند.

روغن جهت افتادگی پلک
استفاده از روغن جهت افتادگی پلک یکی از روش های جایگزین بلفاروپلاستی است. روغن زیتون با خاصیت آنتی اکسیدانی پوست را بهبود داده و به پیشگیری از افتادگی پلک کمک می‌ کند. روغن بادام مقدار بالایی ویتامین E دارد. این ویتامین پوست را مرطوب می‌ کند. طبق یک مطالعه روغن درخت چای با اثرات ضد باکتری خود می ‌تواند افتادگی پلک را بهبود بخشد.

سخن پایانی

افتادگی پلک یک معضل رایج در میان مردان و زنان است و تقریبا راه گریزی از آن نیست. تنها راه ‌حل دائمی درمان این موضوع عمل بلفاروپلاستی است. با این وجود، تعداد زیادی از اشخاص شرایط انجام عمل را ندارند یا به هر علتی تمایل به رفتن زیر تیغ جراحی را ندارند.
در این مواقع این افراد می ‌توانند از روش های جایگزین بلفاروپلاستی استفاده کنند. این روش ‌ها تقریبا غیر تهاجمی اند. البته پس از مدتی امکان افتادگی دوباره پلک وجود دارد. در این مطلب سعی شد که به این روش های جایگزین پرداخته شود. شما می توانید با تماس با کارشناسان کلینیک دکتر خوانساری از این روش ها و میزان تاثیرگذاری و نحوه انجام آن، آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره