شماره تماس

09377999239

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک-دکتر خوانساری

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک افتادگی پلک موضوع اصلی مقاله است، پف های پلکی، کبودی پلک و انباشت چربی در پلک ها از جمله ناهنجاری های زیبایی چشم بوده که در هر رنج سنی ایجاد شده و علاوه بر تأثیر روانی و نامطلوب بر زیبایی فرد، تأثیر زیادی بر بینایی اشخاص مبتلا خواهند داشت. بلفاروپلاستی یکی از جراحی های زیبایی بوده که جهت رفع مشکلات ظاهری پلک انجام می گیرد و سبب زیباتر شدن چشم ها خواهد شد. یکی از اصلی ترین عوارض جراحی پلک، قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک می باشد که امری طبیعی است.

فهرست مطالب

دلیل بروز این عارضه توجه نکردن پزشک به افتادگی ابرو در یک طرف، عدم تناسب در مقدار بافت های خارج شده از پلک یا روند نامطلوب بهبودی می باشند. احتمال دارد کبودی یا تورم یکی از پلک ها بیشتر از دیگری باشد که همین موضوع سبب می شود که چشم ها قرینه به نظر نیایند. 4 الی ۶ هفته بعد از عمل، اغلب مشکلات ذکر شده که سبب قرینه نبودن چشم ها می گردند، بایستی برطرف شده باشند. اگر عدم تقارن بعد از گذشت این مدت زمان از بین نرود و قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک وجود داشته باشد، پزشک، عمل را تکرار خواهد کرد.

در این جراحی، پوست اضافی، عضله و کیسه ‌های چربی، بر اساس امکانات و انتخاب پزشک، به وسیله چاقوی جراحی، لیزر یا امواج رادیویی برداشته می گردند. به علاوه در حالتی که افتادگی پلک هم وجود داشته باشد می‌ توان آن را در زمان عمل اصلاح نمود. جراحی پلک بالایی سبب بهبودی شکل و موقعیت پلک شده و اگر این پوست اضافی سبب محدودیت میدان دید شده باشد، آن را هم برطرف می‌ نماید و در مجموع ظاهری جوان‌ تر به شخص می ‌بخشد.

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک-دکتر خوانساری

انجام کارهایی پیش از عمل به جلوگیری از قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک منجر می شود. بعضی از مراحلی که بایستی قبل از عمل دنبال کنید شامل موارد زیر است:

  • آزمایش های مورد نیاز را انجام دهید.
  • به مدت 6 هفته سیگار نکشید؛ زیرا که احتمال دارد بر روی روند بهبود تأثیر بگذارد.
  • به شکل منظم داروهایی را که تجویز شده مصرف کنید.
  • مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی را قطع نمایید.
  • رژیم غذایی توصیه شده را استفاده کنید و غذای سالم میل کنید.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به جلوگیری از قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک کمک می کند، این موارد شامل:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کم شدن تورم
  • استفاده از قطره چشم برای کاهش خشکی
  • دوری از فعالیت ‌هایی که سبب خشکی چشم می‌ گردند به مدت 7 الی 10 روز.
  • استفاده از عینک آفتابی در 3 نخست اول پس از جراحی لازم است
  • پرهیز از بلند کردن وسایل سنگین
  • بهتر است تا 3 هفته بعد از عمل از ورزش حرفه ‌ای خودداری نمایید.

ماندگاری نتایج بلفاروپلاستی

به علت این که بلفاروپلاستی در اصل یک روش عمل است، نتایج حاصل از آن حداقل 7 الی 10 ماندگار باشد.
خطرات بلفاروپلاستی می ‌تواند شامل این موارد باشد:

  • عفونت و خونریزی
  • چشم خشک و سوزش دار
  • دشواری بسته شدن چشم
  • اسکار قابل توجه
  • آسیب به عضلات چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • نیاز به جراحی ترمیم
  • تاری دید موقت

کاربرد های این جراحی:

  • درمان افتادگی پوست پلک
  • درمان شلی پوست پلک
  • درمان سنگینی و افتادگی پلک
  • از بین بردن تورم و پف پلک بالا
  • از بین بردن پف و تورم زیر چشم پایین
  • رفع افتادگی پلک که سبب بیشتر دیده شدن بخش های سفید چشم در پایین قرنیه می گردد.
  • برداشت پوست اضافی و رفع چروک های ظریف پلک پایین

بایستی دانست که بعضی از بیماری ‌ها، شانس بیماران را جهت توانایی انجام بلفاروپلاستی برای گودی چشم کاهش می ‌دهند. خطرات عمل جراحی برای افرادی که از اختلالات انعقادی، سیستم ایمنی، بیماری ‌های ویروسی و دیابت کنترل نشده رنج می‌ برند، زیاد است. به همین دلیل جراحی‌ های زیبایی برای این گروه از افراد توصیه نمی گردد. البته اگر این اشخاص بتوانند این بیماری های ذکر شده را درمان و کنترل کنند، هیچ مشکلی برای انجام عمل بلفاروپلاستی پلک بالا ندارند.

اشخاص سیگاری یا افرادی که به طور منظم دخانیات مصرف می‌ کنند، گزینه خوبی جهت همان عمل نیستند. مصرف دخانیات در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌ کند؛ به همین دلیل اغلب متخصصان توصیه می ‌کنند که حداقل برای چندین هفته قبل از جراحی، از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک-دکتر خوانساری

درمان قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک

درمان های متنوعی برای قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

تزریق ژل و بوتاکس
یکی از راه ‌های ساده جهت درمان عدم تقارن پلک پس از عمل، تزریق ژل و بوتاکس است. در این وضعیت پزشک مقداری بوتاکس به یکی از پلک‌ ها که مشابه طرف دیگر نیست تزریق می نماید. به این صورت، اثرات ظاهری عدم تقارن پلک تا اندازه ای از بین می‌ رود.

ماساژ درمانی
یکی از مناسب ترین راه ‌های درمان عدم تقارن پلک پس از عمل، ماساژ درمانی است. با ماساژ، جریان خون در عضلات پیرامون چشم افزایش می یابد. خونرسانی بالاتر در رگ های خونی زیر سطح پلک، در نهایت سبب اکسیژن رسانی بیشتر خواهد شد که به همین موضوع بر بهبود عوارضی همچون تورم التهاب و کبودی مؤثر است. به علاوه اگر اسکار بخیه با ماساژ درمانی به شکل کامل از بین برود، برآمدگی ‌های سطح پلک هم از بین خواهند رفت و مشکلاتی همچون عدم تقارن پلک مشاهده نخواهد شد.

جراحی ثانویه
در حالتی که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک بسیار مشهود باشد، جراح مجبور است از عمل ثانویه جهت رفع این مشکل استفاده نماید. اگرچه انجام جراحی ثانویه خوشایند نیست؛ ولی می ‌تواند یک راه مناسب برای کسانی باشد که به علت قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک اعتماد به نفس خود را از دست داده ‌اند.

علت قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک چیست؟

عمل بلفاروپلاستی به طور معمول جهت از بین بردن آسیب‌ های ظاهری پلک و چشم همچون رفع چروک و افتادگی پلک انجام می ‌شود. با این وجود، در بعضی از مواقع احتمال دارد کسانی که جهت انجام عمل بلفاروپلاستی اقدام نموده ‌اند، نتایج قابل قبولی را پس از جراحی مشاهده نکنند. پس از عمل احتمال دارد عوارض گوناگونی مشاهده گردد.
برای مثال، باقی ماندن اسکار یا تورم زیاد پلک‌ ها مثال ‌هایی از عوارض پس از بلفاروپلاستی هستند. یکی از عوارض نادر، که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک است. این مورد می ‌تواند برای کسانی که بلفاروپلاستی را انجام داده ‌اند آزاردهنده باشد و در موارد شدید تر بر روحیه آن‌ ها تاثیر بگذارد. در ادامه، مهم ترین علل عدم تقارن پلک پس از عمل و روش ‌های درمان آن را به شکل کامل توضیح خواهیم داد‌.

دلایل که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک

همان گونه که ذکر شد، علل گوناگونی موجب بروز مشکلاتی همچون عدم تقارن پلک پس از عمل می ‌شود. بعضی از این علل به توانایی و مهارت‌ های جراح بستگی دارد و بعضی دیگر به عدم رعایت نکات مهم در دوره نقاهت مربوط می ‌شوند. در ادامه بعضی از دلایل را توضیح خواهیم داد.

پتوز
یکی از اصلی ‌ترین علل قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک، پتوز است که سبب افتادگی یکی از پلک ‌ها یا هر دو پلک می‌ گردد. این مشکل گاهی اوقات احتمال دارد هر دو چشم را درگیر کند اما به طور معمول بعد از جراحی تنها در یکی از چشم ‌ها رخ می دهد. پتوز در بعضی از مواقع به شکل ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می گردد. در این وضعیت، فرد از دوران کودکی این مشکل را تجربه می ‌کند. این موضوع سبب افتادگی پلک یکی از چشم ‌ها خواهد شد. پس از بلفاروپلاستی، می‌ توان پتوز را مشاهده نمود.
تجمع مایع میان بافتی زیر سطح پلک احتمال دارد سبب شود یکی از چشم‌ ها افتاده ‌تر از دیگری به نظر آید. در حالتی که پتوز به شکل شدیدی بروز نماید، وسعت دید را کاهش خواهد داد. این یک مشکل بسیار نادر پس از بلفاروپلاستی است که احتمال دارد برای هر کسی اتفاق نیافتد. با این وجود، احتمال بروز پتوز پس از عمل بلفاروپلاستی در افراد با سن بالا بیشتر است.
در افراد مسن، احتمال بروز مشکلاتی همچون تروما پس از بلفاروپلاستی بیشتر از اشخاص جوانتر می باشد. به علاوه، عوامل دیگری همچون شرایط عصبی، اضطراب و نگرانی پس از عمل بر بروز این عارضه موثر هستند.

توزیع نابرابر چربی در پلک ها
جراح با توجه به صلاحدید خود می ‌تواند کیسه‌ های زیر چشمی بخش های اطراف چشم را خارج نماید. گاهی اوقات احتمال دارد اشتباه پزشک در زمان برداشتن چربی سبب عدم تقارن پلک پس از عمل شود. برای مثال، امکان دارد پزشک مقدار بیشتری چربی از بخش های اطراف یکی از چشم ‌ها خارج نماید.
همین موضوع سبب می‌ شود که یکی از چشم ها کوچک ‌تر از دیگری به نظر برسد و پلک هر دو چشم با همدیگر تقارن نداشته باشند. به همین علت، انتخاب پزشک جهت بلفاروپلاستی اهمیت زیادی دارد. پزشکی که برای جراحی به او مراجعه می ‌کنید، بایستی مهارت و تخصص کافی جهت رفع افتادگی پلک را داشته باشد. در حالتی که مقدار بیشتری چربی از اطراف یکی از چشم خارج شود، بایستی دوباره به متخصص مراجعه نمایید تا به شکلی این مشکل را رفع کند.
البته توزیع ناهموار چربی در پیرامون چشم تنها از عوارض بلفاروپلاستی نیست. هر کسی احتمال دارد این موضوع را در بعضی دوران های زندگی تجربه کند. برای مثال، با بالا رفتن سن، احتمال اینکه چربی ‌ها به شکل نامنظم در پیرامون چشم تجمع پیدا کنند زیاد است. به مرور، ماهیچه ‌های حمایت کننده عضلات چشم ضعیف گردیده و به طرفین کشیده می ‌شوند. همین موضوع احتمال دارد سبب تجمع چربی در نواحی بالا و پایین چشم گردد.

تیک عصبی
تیک عصبی یکی از اصلی ‌ترین دلایل که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک است. بعضی از اشخاص به شکل مادرزادی دارای تیک عصبی هستند. ولی بعضی دیگر احتمال دارد در دوران های گوناگون زندگی و تحت تاثیر عوامل محیطی این مورد را تجربه کنند. با این وجود، محدودیت‌ هایی جهت انجام بلفاروپلاستی برای این دسته از اشخاص وجود دارد. گاهی اوقات احتمال دارد پزشک به جای عمل از روش ‌های دیگر جهت رفع افتادگی پلک استفاده نماید. چرا که حتی اگر بلفاروپلاستی برای افرادی با تیک عصبی انجام گیرد، باز هم احتمال دارد پلک زدن مداوم یا حرکت چشم در دوره نقاهت سبب ایجاد تغییرات ظاهری در پلک‌ ها شود.

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک-دکتر خوانساری

عوارض بلفاروپلاستی که در نهایت باعث قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک می شود

در ادامه این مقاله به بررسی عوارضی از بلفاروپلاستی می ‌پردازیم که در نهایت وجود این عوارض سبب عدم تقارن پلک‌ ها می گردد.

فلج بل
فلج بل یکی از عوارض نادر بعد از بلفاروپلاستی است. تا به امروز گزارشی مبنی بر ابتلا به این نوع فلج بعد از جراحی دریافت نشده است. اما بعضی از اشخاص احتمال دارد به صورت ژنتیکی یا بعد از شوک عصبی چنین موردی را تجربه نمایند. در صورتی که به یک پزشک با تجربه پایین مراجعه نمایید، احتمال اینکه عصب چشم در زمان بلفاروپلاستی آسیب ببیند زیاد است. این موضوع احتمال دارد که در نهایت سبب بروز عوارضی همچون فلج بل شود.

علائم فلج بل
این مشکل نوعی فلج موقت صورت بوده که در اغلب موارد به علت آسیب یا ضربه به اعصاب پیرامون چشم بروز می‌ کند. به علاوه در این عارضه، اعصاب کنترل حرکات صورت هم آسیب می ‌بیند. برای مثال، احتمال دارد فرایند باز و بسته شدن چشم ‌ها به آسانی انجام نگیرد. در حالتی که عضلات پلک از کار بیافتند، یک چشم‌ افتاده ‌تر از چشم دیگر دیده می‌ شود که شبب عدم تقارن پلک پس از جراحی خواهد شد.
همان گونه که گفته شد، این نوع فلج به شکل نادر پس از بلفاروپلاستی مشاهده می‌ شود. ولی بهتر است کسانی که قصد انجام جراحی پلک را دارند در رابطه با این عارضه اطلاعاتی داشته باشند. نشانه های این مورد، افتادگی پلک، اشک بیش از اندازه در یکی از چشم ‌ها و یا خشکی بیش از اندازه چشم ‌ها هستند. این فلج موقت پس از گذشت مدتی از بین می ‌رود. دوره بهبودی در اشخاص گوناگون متفاوت است و به حالت عصبی و میزان استرس فرد بستگی دارد.
به طور معمول پس از گذشت ۷ تا ۱۴ روز عوارض مربوط به این فلج به طور کامل از بین می ‌روند. جهت پیشگیری از بروز این عارضه، پیشنهاد می ‌کنیم پس از بلفاروپلاستی تا حد ممکن در محیط‌ های تنش زا که میزان استرس را افزایش می ‌دهند قرار نگیرید. بهتر است دوره نقاهت را در یک محیط آرام سپری کنید.

ناتوانی در باز کردن چشم ها
در حالتی که افتادگی پلک شدید باشد، فرایند بلفاروپلاستی بایستی با دقت بالایی انجام شود. چرا که کوچک‌ ترین آسیب در زمان از بین بردن افتادگی پلک ممکن است به عضلات چشم آسیب بزند. در این صورت، فرد در دوره نقاهت توانایی باز کردن چشم یا پلک زدن را نخواهد داشت. احتمال دارد علائم گوناگونی پس از عمل جراحی پلک مشاهده شود. برای مثال، امکان دارد فرد توانایی باز نمودن چشم ‌ها یا بستن چشم را نداشته باشد. این مشکل احتمال دارد برای هر دو چشم اتفاق بیافتد.
ولی اگر تنها در یکی از چشم ‌ها مشاهده گردد، سبب که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک خواهد شد. البته بعضی از بیماری ‌های عصبی که ریشه در دوران کودکی و نوجوانی دارند احتمال دارد سبب بروز این مشکل شوند. علائم مربوط به این مشکل گوناگون هستند. به عنوان مثال احتمال دارد فرد نتواند پس از بیدار شدن از خواب چشمان خود را باز نگه دارد.
این عارضه به طور معمول هنگامی به وقوع می ‌پیوندد که جراح توانایی و تجربه کافی جهت انجام جراحی بلفاروپلاستی را نداشته باشد.

تروما
در حالتی که هنگام بلفاروپلاستی به اعصاب اطراف چشم آسیب وارد شده باشد، احتمال دارد مشکلاتی همچون تروما مشاهده شود. این مشکل در نهایت سبب ضعف عملکرد ماهیچه ‌های پیرامون چشم شده و تقارن پلک را از بین خواهد برد. تروما یکی از عوارض شایع پس از بلفاروپلاستی است که حتی در بسیاری از جراحی‌ های زیبایی دیگر هم مشاهده می‌ گردد.

عدم تقارن طبیعی
گاهی اوقات احتمال دارد بعضی از اشخاص به شکل طبیعی پلک ‌هایی نامتقارن داشته باشند. به طور معمول با کمک بلفاروپلاستی می‌ توان عدم تقارن طبیعی پلک را از بین برد. این گروه از اشخاص بایستی توجه داشته باشند که عدم تقارن پلک احتمال دارد به شکل کامل از بین نرود. زیرا احتمال دارد باز هم پس از به پایان رسیدن دوره نقاهت، پلک‌ ها تا اندازه ای نامتقارن به نظر برسند.

زخم های عمیق
پس از بلفاروپلاستی بایستی به شکل مرتب از کرم‌ های ترمیم کننده استفاده گردد. این پمادها قادر هستند اسکار بخیه بلفاروپلاستی را از بین ببرند. در حالتی که مقدار افتادگی پلک شدید باشد، احتمال دادر بخشی از اسکار بخیه بر روی سطح پلک باقی بماند که مقدار چین و چروک سطح پلک را افزایش خواهد داد. در این وضعیت احتمال دارد یکی از پلک ‌ها برآمده ‌تر از پلک دیگری به نظر برسد. برای اینکه از بروز این مشکلات پیشگیری شود، بایستی یک پزشک متخصص و ماهر جهت انجام بلفاروپلاستی انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به شکلی کامل در رابطه با قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک صحبت شد. عمل بلفاروپلاستی برای جهت مشکلاتی همچون افتادگی پلک و برداشتن چربی ‌های اطراف چشم انجام می‌ شود. با این وجود، گاهی اوقات احتمال دارد خطاهای پزشکی یا عدم تجربه پزشک سبب بروز عوارضی همچون نامتقارن شدن پلک پس از عمل شود.
در بعضی از موارد، عدم رعایت نکات در رابطه با دوره نقاهت سبب بروز چنین مشکلاتی خواهد شد. با این وجود، همواره روش ‌هایی جهت درمان این موضوع وجود داشته است که در این مطلب معرفی شد. در حالتی که کسی بلفاروپلاستی انجام داده و اینچنین مشکلی را تجربه می‌ کند، بهتر است به پزشک مراجعه نماید.
امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از آن به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان کلینیک دکتر خوانساری در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

چطور میتونم کمکتون کنم؟How may I help you?
مشاوره با دکتر خوانساری
مشاوره